درمان غیر جراحی برای برطرف کردن بیماری شانه و آرنج | تزریق کورتن به شانه و آرنج و کتف بیمار

درمان غیر جراحی برای برطرف کردن بیماری شانه و آرنج

درمان غیر جراحی برای برطرف کردن بیماری شانه و آرنج چیست؟بیماری های شانه و آرنج از جمله بیماری هایی هستند که در اغلب موارد با رعایت نکات کلیدی و به کارگیری یک سری راهکار برطرف خواهند شد. و نیازی به جراحی نخواهند داشت. اما این که در چه وضعیتی نیازی به جراحی نیست در صلاح دید پزشک معالج است. در صورت بروز این مشکلات بهتر است ابتدا به بررسی راه های غیر جراحی پرداخت. در صورت نیاز به جراحی فکر کرد.

راه های غیر جراحی برای بیماری های شانه و آرنج

۱: انجام ندادن ورزش یا کم کردن فعالیت های ورزشی باعث می شود تا در بسیاری از افراد بیماری های شانه و آرنج هنگام بروز کنند. گاهی فرد به خاطر انجام یک فعالیت ورزشی یا حتی غیر ورزشی دچار این عوارض خواهد شد. با ادامه این کارها درد و ناراحتی او چند برابر خواهد شد. گاهی دیده شده است که دست کشیدن از فعالیت های سنگین به خصوص در زمینه ورزش تا حد زیادی درد برطرف خواهد شد.

۲: انجام فیزیوتراپی در منزل یا در مراکز درمانی

بهترین و موثرترین راه های درمان و کاهش درد در بیماری های شانه و آرنج استفاده از روش فیزیوتراپی است.فیزیوتراپی در اصل به معنی توان بخشی است. یعنی شخص فیزیوتراپیست با انجام حرکات کششی و حرکتی و تقویتی برای درمان و کاهش بیماری به بیمار کمک می کند. برای این کار به هیچ عنوان نیازی به بکارگیری دستگاه های پیشرفته و گران قیمت نیست.

بلکه تنها چیزی که مورد نیاز است تجربه و دانش در انجام حرکات است. در بسیاری مواقع از شخص بیمار خواسته می شود که با انجام حرکاتی که به او آموزش داده خواهد شد. در منزل به درمان دردهای خود کمک کند که در حقیقت این راه موثرترین راه درمان است.

۳: استفاده از قرص های مسکن در درمان این نوع بیماری ها

استفاده از قرص های مسکن جهت درمان بیماری های شانه و آرنج زمانی توصیه می شود که فرد مشکل حادی در ناحیه های ذکر شده نداشته باشد. اما با انجام یک فعالیت سنگین درد او تشدید شده باشد. همچنین به یک مرکز فیزیوتراپی مراجعه کرده باشد و در حال انجام حرکات تقویتی برای درمان بیماری خود باشد. در این حالت برای رهایی بیمار از درد مسکن تجویز خواهد شد.

مسکن ها انواع مختلفی دارند. و فرد بنا به عادت یا سلیقه به شرطی که دچار یک بیماری حاد مانند ناراحتی کبد نباشد می تواند از یکی از آنها استفاده کند. هرچند همه مسکن ها اثرات سوئی بر معده فرد خواهند گذاشت اما با مصرف درست آن هم می توان درد را تسکین داد و هم اثرات سوء آن را کاهش داد. کم ضرر ترین نوع مسکن استامینوفن ساده است.

۴: تزریق کورتن به شانه و آرنج

تاثیر تزریق این دارو به ناحیه هایی مانند شانه و آرنج فقط در حد مسکن است. یعنی این گونه نیست که با تزریق دارو بیماری های شانه و آرنج برطرف شود. بلکه باعث از بین رفتن درد خواهد شد و بعد از گذشت مدت زمانی معلوم دوباره درد عود خواهد کرد. بجز در موارد استثنایی که تزریق کورتن به درمان بیماری کمک خواهد کرد در بقیه موارد فقط نقش یک مسکن قوی را دارد.

کورتن گاهی باعث پیشرفت بیماری خواهد شد. زیرا بیمار هیچ دردی احساس نخواهد کرد و فکر می کند که مشکل او رفع شده است. در حالی که اینگونه نیست و فقط درد در ناحیه دردناک برطرف شده است.

۵: استفاده از بلوک عصبی

بلوک یا بلاک عصبی معمولا زمانی انجام شود که درد بیمار بسیار شدید است و تحمل درد برایش بسیار دشوار است. حتی گاهی درمان بیماری امکان ندارد. به همین دلیل از روش بلوک یا بلاک عصبی استفاده خواهند کرد. این کا در واقع فلج کردن عصب انتقال درد است. یعنی عصبی که درد را به مغز می رساند عملا از کار خواهد افتاد و نمی تواند وظیفه منتقل کردن درد را انجام دهد.

در نتیجه بیمار احساس آسایش کرده و درد او تسکین خواهد یافت. برای مثال خانمی که سرطان سینه داشته است و او تحت رادیوتراپی قرار گرفته است. سپس دچار درد و چسبندگی شدید در ناحیه عصب گردن و شانه شده است. به طوری که متحمل درد های شدیدی شده است و هیچ راهی برای تسکین او وجود ندارد. در این موقعیت پزشک معالج اقدام به فلج کردن عصب او خواهد کرد.

در درمان بیماری های شانه و آرنج علاوه بر روش های ذکر شده روش های اثبات نشده ای هم وجود دارند. که هنوز در مرحله آزمایش هستند. مانند:

۶: تزریق prp

در این روش مقداری از خون بیمار را می گیرند و به وسیله یک دستگاه ساده اقدام به جداسازی پلاسمای آن می کنند. این پلاسمای به دست آمده دارای غلظت پلاکت بالایی است. موادی در پلاکت های خون وجود دارد که به کاهش التهاب و همچنین از بین بردن درد کمک خواهند کرد. به همین دلیل است که پلاسمای غنی شده با پلاکت را به محل درد بیمار تزریق می کنند.

بنا بر تحقیقات انجام شده این روش برای جلوگیری از ریزش مو می تواند موثر باشد. اما لازم به ذکر است که این روش فقط در کاهش درد آرنج بیماران تنیس باز مورد آزمایش قرار گرفته و نتیجه نهایی تا حد کمی مطلوب بوده است. البته این تحقیقات هنوز ادامه دارد و نتیجه نهایی مستلزم آزمایشات و تحقیقات زیادتری است.

۷: تزریق گاز اوزون

تزریق این گاز در بعضی از بیماری ها موثر بوده است. اما هنوز تاثیر آن بر روی درد های شانه و آرنج به طور کامل مشخص نیست. این فرضیه هنوز در دست تحقیق و بررسی است. ناگفته نماند شیوه درمان به این روش اینطور است که گاز اوزون را به کمک سرنگ به محل درد تزریق خواهند کرد.

۸: طب سوزنی و داروهای طب سنتی

این روش درمان که در حال حاضر عده ای از افراد مشغول ارائه هن هستند دارای شک و شبهه های فراوانی است. از طرفی تاثیر داروهای طب سنتی فقط در حد مسکن بوده و هستند و هیچ گونه دلیل و مدرکی برای برطرف کردن مشکلات شانه و آرنج از طرف افراد طرفدار طب سنتی ارائه نشده است.

درمان بیماری های شانه و آرنج آن هم به روش غیر جراحی مستلزم داشتن دانش و تخصص لازم است. کلینیک تخصصی دکتر فرهمندی با داشتن سابقه ای درخشان در جهت درمان اینگونه درد ها آماده ارائه خدماتی اعم از درمانی و توانبخشی به بیماران می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر از نحوه کار و درمان این کلینیک به وب سایت رسمی کلینیک دکتر فرهمندی مراجعه فرمایید.

خروج از نسخه موبایل