عمل جراحی شانه و مراقبتهای بعد از آن | جراحی شانه به چند صورت انجام می گیرد | و راه درمان آن

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

عمل جراحی شانه

جراحی شانه عملی پیچیده و سخت نیست اما به دلیل حساس بودن این عضو مهم باید جراحی آن با نهایت دقت و زیر نظر متخصص و جراح ارتوپد انجام بگیرد. شانه از لحاظ دامنه حرکتی جزء فعال ترین مفصل ها در بدن می باشد. در حقیقت شانه یک نوع هماهنگی پیچیده میان چهار مفصل است که باعث حرکت نامحدود دست می شود. برای داشتن این حرکت های نامحدود باید مفصل های آن از سلامت کامل برخوردار باشند.

جراحی شانه به چند صورت انجام می گیرد؟

معمولا جراحی شانه به دو صورت انجام می گیرد.

۱: آرتروسکوپی

در این روش پزشک متخصص ارتوپد برشی را در قسمت شانه انجام خواهد داد سپس دستگاه کوچکی که شبیه به مداد است را در درون آن فرو خواهد برد. این دستگاه کوچک مجهز به دوربینی بسیار ریز و کوچک می باشد که به پزشک کمک می کند تا مفاصل درون شانه را به طور کامل دیده و معاینه کند.

دوربین و لنزهای به کار گرفته شده بر روی دستگاه مداد مانند، تصاویر داخل شانه را بر روی مانیتور نشان می دهد و پزشک به راحتی می تواند بیماری فرد را تشخیص و درمان کند. این نوع عمل به صورت سرپایی بوده و عوارض چندانی برای بیمار به دنبال نخواهد داشت.

۲: جراحی باز شانه

این روش زمانی مورد استفاده قرار خواهد گرفت که بیماری فرد با روش آرتروسکوپی قابل درمان نباشد. بنابراین پزشک برش های کوچک چند اینچی را بر روی شانه ایجاد کرده و سپس به کمک آکرومیون استخوان را برداشته و در نهایت برش ها بخیه زده می شوند. به این ترتیب پروسه عمل پایان خواهد گرفت. استفاده از این روش در درمان پارگی های گسترده و انتقال تاندون ها نسبت به روش آرتروسکوپی نتیجه بهتری خواهد داد.

شباهت ها و تفاوت های مربوط به روش های جراحی شانه

در عمل باز که برای ترمیم روتاتور کاف انجام می گیرد فقط هزینه جراحی یا در اصطلاح هزینه دستمزد پزشک پرداخت خواهد شد و نیازی به پرداخت هزینه های دیگر نیست چون هیچ وسیله جراحی برای این عمل مورد استفاده قرار نمی گیرد. نتیجه هر دو پروسه در بلند مدت تقریبا مشابه است اما عوارضی مانند خشکی مفصل و عفونت و آسیب عصبی در عمل باز شایع تر است.

در مورد بیماری های دیگر مانند دررفتگی های مکرر شانه روش آرتروسکوپی گزینه بهتری است زیرا در درمان این بیماری نیازی به حذف استخوان نیست و نتیجه عمل همیشه در حدود ۹۰ درصد موفقیت آمیز خواهد بود. تفاوت دیگری که وجود دارد مربوط به هزینه ها می باشد. زیرا برای انجام عمل باز هزینه بیشتری باید پرداخت شود.

جراحی شانه منجمد یا یخ زده

بیماری شانه منجمد یا یخ زده اغلب در سنین بالا رخ خواهد داد. انتخاب اول برای درمان این بیماری استفاده از روش های غیر جراحی است و در صورتی که این روش ها جوابگو نباشند باید از جراحی به روش آرتروسکوپی استفاده کرد. این بیماری به علت ایجاد چسبندگی در مفصل شانه روی می دهد بنابراین پزشک با استفاده از دستگاه مخصوص این چسبندگی را از بین خواهد برد.

رسوب کلسیم در تاندون های شانه

تاندونیت کلسیفیه یا رسوب کلسیم در تاندون ها نوعی بیماری است که در آن بافت تاندون تغییر شکل داده و فضا برای رسوب کلسیم ایجاد می شود. برخلاف باور عموم بروز این بیماری هیچ ارتباطی با مصرف بیش از اندازه کلسیم ندارد و بروز آن هنوز به طور کامل مشخص نیست. اگر بیماری در مراحل اولیه باشد درمان آن به روش های غیر جراحی میسر است اما در صورت پیشرفت بیماری باید از روش جراحی برای درمان استفاده کرد. این نوع جراحی سه روش متفاوت دارد که عبارتند از:

۱: استفاده از آرتروسکوپی یا جراحی بسته که در آن استخوان اضافی و تاندون آسیب دیده تخلیه خواهند شد.

۲: تخلیه با استفاده از سوزن زدن

۳: جراحی باز

عوارض جراحی شانه

جراحی شانه آخرین مرحله برای درمان و معالجه دردهای مربوط به این ناحیه است. زمانی که مشکل شانه به روش هایی مانند فیزیوتراپی و دارو درمان نشود به ناچار شانه را مورد عمل جراحی قرار خواهند داد. اما انجام این عمل همیشه بهترین راه نخواهد بود و عوارض و ناراحتی های متعددی را به دنبال خواهد داشت. از جمله:

۱: ایجاد عفونت در محلی که مورد جراحی قرار گرفته است.
۲: آسیب دیدگی عصب های شانه.
۳: پارگی تاندون ها.
۴: آسیب دیدگی عروق.
۵: ایجاد خشکی در مفاصل.
۶: عود مجدد بیماری.
۷: بروز درد شدید و سفت شدن عضلات شانه.
۸: ایجاد تورم در قسمت از شانه که مورد عمل جراحی قرار گرفته است.
۹: بروز خستگی و سوزش در دست و شانه

اقدامات و نکاتی که باید بعد از جراحی شانه مورد توجه قرار بگیرند

بعد از انجام جراحی شانه مانند بسیاری جراحی های دیگر باید اقداماتی صورت بگیرد تا درصد موفقیت این پروسه بالا رود.

از مهم ترین این اقدامات شامل موارد زیر است:

۱: چند روز بعد از انجام عمل، فیزیوتراپی زیر نظر پزشک و فیزیوتراپیست باید آغاز شود.

۲: ۶ هفته بعد از عمل قرارگیری دست به صورت آویز گردنی توصیه می شود.

۳: تا ۳ماه بعد از انجام عمل دست باید در حالت استراحت باشد و نباید هیچ گونه فعالیت سنگینی را با آن انجام داد.

چگونگی جلوگیری از عوارض و مشکلات بعد از جراحی شانه

انجام جراحی شانه عمل دشوار نخواهد بود به شرطی که بیمار مراقبت های بعد از عمل و توصیه های پزشک را جدی بگیرد و آن ها را رعایت کند. این اقدامات شامل:

۱: مراقبت از زخم ناشی از عمل، در روش آرتروسکوپی تا ۷۲ ساعت

۲: تعویض روزانه پانسمان روی زخم و ضد عفونی کردن جای زخم

۳: در صورت مشاهده کبودی و خون مردگی بیش از حد در اطراف زخم حتما به پزشک معالج خود مراجعه کنید.

۴: مراقبت از شانه جراحی شده در هنگام خواب و استراحت

۵: انجام برخی حرکات ورزشی برای جلوگیری از مشکلات و عوارض بعد از عمل.

۶: استراحت کافی در مدت زمانی که پزشک تعیین کرده است

۷: اصلاح حرکات نامناسب دست و شانه به کمک فیزیوتراپیست

۸: انجام برنامه های ورزشی به صورت مرتب به مدت یک سال

۹: تا سه ماه بعد از انجام عمل رانندگی توصیه نخواهد شد.

اگر جزء افرادی هستید که نیاز به عمل جراحی شانه دارید توصیه می شود به کلینیک فوق تخصصی دکتر فرهمندی مراجعه کنید. این کلینیک به روش های کاملا تخصصی قادر به درمان بیماری های مرتبط با شانه می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن های درج شده با مشاورین این مرکز تماس بگیرید.

خروج از نسخه موبایل