پارگی تاندون روتاتور کاف شانه | درمان پارگی‏ های تاندون روتاتور کاف شانه | مراحل و مدت زمان آن

پارگی تاندون روتاتور کاف شانه

فوق تخصص شانه | دکتر فرهمندی :پارگی تاندون روتاتور کاف شانه چیست؟ یکی از شایع ترین دردهای شانه، پارگی‏ تاندون روتاتور کاف شانه می باشد که بیشتر افرادی که ورزشکار هستند و از عضلات شانه بیشتر استفاده می کنند دچار این عارضه می شوند. از مهمترین دلایل برای آسیب پذیری این عضو شامل موارد زیر است.
از آنجا که این عضلات کوچک هستند اما عامل اصلی پایداری مفصل هستند و با هر حرکت بازو این مفاصل هم فعالیت زیادی دارند.

تقویت این عضلات در حین حرکات ورزشی و آمادگی جسمانی مهم است و از آنجا که در بیشتر مواقع توجهی به این عضلات نمی شود پس نتیجتا بیشتر دچار وضعیت نامناسب می شوند.

بعضی از افراد در بین مفاصل شانه، گردن و قسمت بالایی کمر هماهنگی مناسبی ندارند و این ناهماهنگی به دلیل وضعیت بد قرار گیری بدن و انجام مداوم حرکات می باشد که نتیجه این وضعیت باعث اصطکاک و ساییدگی تاندون‌ها و عضلات روتاتور کاف است.

پارگی تاندون روتاتور کاف شانه

زمانی که دکتر برای پارگی های و آسیب دیدگی های حاد تنها استراحت و دارو تجویز می کند اگر این عضلات به خوبی تقویت نشوند و به وضعیت فیزیکی مناسبی نرسند دوباره در معرض آسیب دیدگی مجدد قرار می گیرند.
وقتی سن افراد بالا می رود خون رسانی به این عضلات کاهش پیدا می کند و بیشتر در معرض آسیب دیدگی قرار می گیرند.

انواع پارگی‏ های تاندون روتاتور کاف شانه

پارگی‏ های تاندون روتاتور کاف شانه در شکل های مختلفی ایجاد می شود و ممکن است فرد در وضعیت حاد یا مزمن باشد که هر وضعیتی به یک درمان مخصوصی نیاز دارد.

زمانی که پارگی کوچکی است و فقط تاندون سوپرااسپیناتوس را درگیر می کند.

وقتی که پارگی بزرگ است و شامل سوپرااسپیناتوس و اینفرااسپیناتوس می‌شود.

پارگی بزرگ روتاتور کاف منجر به کاهش کیفیت بافت می شودکه با پایین آمدن کیفیت بافت همراه است.

اگر پارگی زیاد باشد باعث از دست رفتن زودهنگام غضروف سر استخوان بازو (آرتروپاتی پارگی روتاتور کاف) می شود‌.

پارگی هایی که درمان در ترمیم آنها تاثیری ندارد.

پارگی کامل روتاتور کاف به همراه آرتروپاتی پارگی روتاتور کاف

آرتروپاتی پارگی روتاتور کاف به همراه کلاپس سر استخوان بازو

دلایل شایع پارگی تاندون روتاتور کاف شانه

پارگی‏ های تاندون روتاتور کاف شانه به دلیل استفاده بیش از حد از شانه و یا آسیب دیدگی حاد می باشد. تاندون ها عضلات را استخوان متصل می کنند و ممکن است به دلایل نامعلومی دچار آسیب دیدگی شوند که این پارگی ها در برخی از موارد در عضلات روتاتور کاف هم رخ می دهد.

وقتی فردی بیشتر حرکات ورزشی خود را با استفاده از این عضلات انجام دهد قطعا روتاتور کاف او در معرض آسیب قرار می گیرد. دلایل دیگری برای به وجود آمدن این عارضه وجود دارد مانند زمین خوردن، تصادف رانندگی یا سایر آسیب‌دیدگی‌های ناگهانی که همراه با دردهای شدید می باشد‌.

علائم و نشانه‌های پارگی تاندون روتاتور کاف شانه

از مهمترین علائمی که پارگی‏ های تاندون روتاتور کاف شانه به دنبال دارد می توان به درد در مفصل شانه و اطراف آن و بروز درد در هنگام حرکت دادن شانه اشاره کرد. اگر این مفاصل آسیب دیده باشد فرد دچار دردهای ناگهانی می شود و درد شانه ممکن است با فعالیت های بیشتر با شانه بیشتر شود‌. زمانی که فرد بخواهد موهای خود را شانه بزند یا لباس پوشد درد می کشد.

در برخی موارد هم فرد توانایی انجام حرکات ورزشی از قبیل شنا کردن، بسکتبال و نقاشی کردن را به دلیل درد زیاد ندارد ولی در هنگام نوشتن و تایپ کردن درد کمتری را تجربه می کند. از علائم غیر قابل کنترل این عارضه درد و ناراحتی هنگام خواب می باشد و خواب فرد را مختل می کند‌.

ضعف در ناحیه شانه یا بازو هم از علامت های دیگر این عارضه است و به دنبال این ضعف دامنه حرکتی شانه کاهش پیدا می کن. نشانه ها تقریبا در افراد به شکل های متفاوتی بروز می کند و ممکن است فرد در برخی از موارد احساس تق تق کردن و یا گیر کردن شانه داشته باشد.

تست‌های آسیب‌دیدگی روتاتور کاف

قطعا درد و علائم فیزیکی یکی از راه های ابتدایی پارگی‏ های تاندون روتاتور کاف شانه می باشد‌. معمولا این نوع آسیب دیدگی هیچ ارتباطی با التهاب تاندون شانه ندارد.

برای تشخیص این عارضه ابتدا یک بی حسی موضعی در شانه تزریق می گردد و اگر فرد به تاندینوپاتی دچار شده باشد تزریق دارو درد را تسکین می دهد و شانه قدرت طبیعی خود را به دست می آورد ولی در صورت پارگی تاندون بی حسی هم باعث کاهش درد می شود اما عضله عملکرد طبیعی خود را ندارد. برای اینکه تشخیص این عارضه قطعی شود از یک تست تصویربرداری نظیر رادیولوژی، اولتراسوند یا ام آر آی استفاده می شود.

اگر پزشک معالج تشخیص خود را به پارگی تاندون روتاتور کاف بدهد حتما باید برای اطمینان فرد یک تست تصویربرداری ام آر آی یا اولتراسوند را انجام دهد.

درمان پارگی‏ تاندون روتاتور کاف شانه

اگر دچار پارگی‏ های تاندون روتاتور کاف شانه شده باشید حتما باید روش های موثر درمانی را به کار بگیرید چون این عارضه به خودی خود بهبود پیدا نمی کند و لازم است برای رفع التهاب و تسکین درد شیوه های درمانی موثری به کار گرفته شود‌. جدا از روش های درمانی که در زیر ذکر می کنیم جدیدا تکنیک لیزر درمانی هم به عنوان یک روش درمانی موثر برای حل مشکل تاندونیت به کار گرفته می شود.

استراحت

در علایم حد استراحت دادن سبب کاهش التهاب می شود. از ثابت ماندن شانه خودداری شود چون باعث خشکی آن می شود و حرکات ورزشی مناسب می تواند در تسکین التهاب موثر باشد‌.

اصلاح فعالیت‌ها

یادگیری فعالیت های صحیحی از قبیل نحوه بالا بردن بازو، حمل اجسام و خوابیدن در هنگام شب و استفاده درست از شانه سبب کاهش فشار وارده بر عضلات می شود‌.

تقویت عضلات روتاتور کاف، تسکین درد و جلوگیری از بروز مجدد علائم

داروهای ضدالتهاب

کنترل علائم پارگی و تسکین این علائم

استفاده از یخ

تسکین درد و کاهش التهاب

تزریق کورتیزون

کاهش التهاب و جلوگیری از بروز مجدد علائم پارگی روتاتور کاف

اوزون درمانی

ترکیب اکسیژن-اوزون است که موثر برای درمان بیماران مبتلا به تندینوپاتی التهابی روتاتور کاف و تندینیت عضله و سوپرااسپیناتوس ناشی از ضربه می باشد.

بیوفیدبک

کاهش درد و التهاب ناشی از پارگی تاندون

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این عارضه می توانید به سایت دکتر فرهمندی مراجعه کنید و اطلاعات خود را در این خصوص کامل کنید.