بلاگ

دررفتگی مکرر شانه و پارگی لابروم چیست | انواع دررفتگی و دلایل مکرر دررفتگی و راه درمان

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

دررفتگی مکرر شانه و پارگی لابروم چیست

جراح شانه | دکتر علیرضا فرهمندی : هر زمان شانه بیشتر از یکبار دچار دررفتگی شود در اصطلاح به آن دررفتگی مکرر خواهند گفت. این عارضه ممکن است در هر فردی و با هر سن و سالی اتفاق بیفتد؛ اما بیشتر در سنین جوانی و برای افراد بین سن ۲۵ تا ۳۵ ساله این اتفاق رخ خواهد داد؛ اما استثنا هایی هم وجود دارد مثلا ممکن است برای کودکان و حتی افراد مسن هم این مشکل به وجود بیاید. ما در این مقاله به علت ها و راه و چگونگی درمان این عارضه خواهیم پرداخت.

دلایل دررفتگی مکرر شانه چیست

۱: اگر اولین دررفتگی در دوران نوجوانی و یا کمتر رخ بدهد. احتمال دررفتگی های بعدی تقریبا به بالای ۹۰ درصد خواهد رسید. پس دلیل اصلی ایجاد عارضه در سنین کم است.

۲: بعد از ایجاد اولین دررفتگی و جا انداختن اگر فرد دست و شانه را در بی حرکتی کامل قرار ندهد احتمال دررفتگی بعدی بالا خواهد رفت.

دررفتگی مکرر شانه و پارگی لابروم چیست | انواع دررفتگی و دلایل مکرر دررفتگی و راه درمان

۳: اگر این عارضه توسط پزشک درمان نشود؛ یعنی دررفتگی با استفاده از داروهای بیهوشی و شل کننده عضلات جا نیفتاده باشد. بروز دوباره آن قطعی است؛ زیرا شکسته بندهای محلی هرگز نمی توانند این مشکل را به صورت صددرصد و دائمی درمان کنند.

۴: اگر شخص بیمار دچار شلی رباطی باشد ممکن است این مشکل به صورت مکرر در شانه و کتف او به وجود بیاید. هر چند شلی رباطی یک بیماری نیست اما چون حرکت دست و شانه و در کل دامنه حرکتی آن ها زیاد است. باعث در رفتگی های گاه و بی گاه در راجعه فرد خواهد شد.

۵: احتمال در رفتگی مکرر شانه در افراد ورزشکار که ورزش های سنگینی مانند وزنه برداری انجام می دهند بیشتر است.

۶: وارد آمدن آسیب های شدید به استخوان سر بازو و حفره مفصلی کلونئید باعث پیش آمدن مکرر این مشکل در شانه خواهد شد.

انواع در رفتگی مکرر راجعه

۱: قدامی، حدود ۹۰ در صد دررفتگی ها چه مکرر و چه برای بار اول، از نوع قدامی است؛ یعنی سر استخوان بازو از مفصل شانه بیرون آمده باشد و به طرف جلو سینه جابجا شده باشد.

۲: خلفی، این نوع از دررفتگی معمولا به ندرت رخ می دهد. به این صورت که مفصل سرشانه به سمت عقب جابه جا شده باشد.

۳: چند جهتی، گاهی ممکن است شخص بیمار دچار عارضه شلی مفصلی شدید باشد. در این موقعیت دررفتگی زمانی به صورت قدامی، گاهی خلفی و گاهی هم چند تحتانی رخ خواهد داد.

پارگی لابروم چیست

لابروم بافتی است بسیار محکم و سفت که دور تا دور لبه کلونئید را پوشش می دهد. این بافت واشر مانند به حفره استخوان مفاصل محکم چسبیده شده است. وجود این بافت باعث زیاد شدن عمق و سطح این حفره شده است. سر استخوان بازو توسط کپسول مفصلی در بر گرفته شده است.

از سویی دیگر به لبروم وصل شده است و کیسه مفصل شانه را تشکیل داده است. گاهی اوقات به علت ضربه ای که به شانه وارد می شود. سر استخوان بازو لبروم را پاره می کند. ولی به صورت کامل در نخواهد رفت. فرد با انجام حرکات ورزشی یا فعالیت های روزانه درد را در شانه خود احساس می کند. ولی مانند دررفتگی کامل شانه لق نخواهد زد. رایج ترین و شایع ترین نوع پارگی لابروم پارگی قدامی یا ضایعه بد کارت است.

نیمه دررفتگی مکرر چیست

گاهی دررفتگی به صورت کامل در رابطه یا شانه رخ نخواهد داد. بلکه این مشکل به صورت نیمه اتفاق خواهد افتاد. زمانی که فرد قصد بالا بردن دست خود را دارد یک دفعه و به طور ناگهانی احساس می کند که شانه را نمی تواند تکان دهد. در اصطلاح شانه قفل خواهد کرد. در این هنگام فرد به آرامی دست و شانه را تکان میدهد و آن را آزاد می کند. درواقع سر استخوان بازو تا لبه کلونئید خواهد رسید اما کامل از مفصل بیرون نخواهد آمد. در این حالت هم مانند دررفتگی کامل احتیاج به جراحی وجود دارد.

علائم در رفتگی مکرر شانه

۱: دررفتگی های واضح و آشکار شانه که به راحتی قابل دیدن است زیرا استخوان در جایش در رفته و به جلو متمایل شده است. این حالت با درد فراوانی همراه است؛ و دست فرد به صورت موقت از کار می افتد. گاهی اوقات خود بیمار می تواند آن را جا بیاندازد؛ اما در بسیاری مواقع باید به پزشک مراجعه کرد.

۲: علائمی مانند درد و ایجاد صدا در شانه هنگام تکان دادن دست، قفل کردن های موقتی، قفل شدن شانه و آزاد شدن خودبه خود همگی از نشانه های نیمه دررفتگی است.

۳: پارگی لابروم قدامی که حالت خفیف تری از دو حالت قبل است؛ و اغلب هنگام فعالیت زیاد فرد درد را احساس خواهد کرد. از دیگر علامت های این مشکل می توان به کبودی و تورم، بی حسی و ضعف و احساس سوزش در گردن و یا پایین بازو اشاره کرد.

راه های درمان در رفتگی مکرر شانه

۱: جا اندازی بسته، در این روش پزشک سعی می کند با استفاده از داروی بیهوشی و یا داروی بی حسی عضلانی احساس درد را در بیمار کاهش دهد. سپس با انجام حرکاتی نرم و آهسته اقدام به جا انداختن استخوان خواهد کرد.

۲: عمل جراحی، اگر مفصل شانه فرد بیمار ضعیف باشد؛ و با تقویت کردن و انجام حرکات توانبخشی بازهم به طور مکرر این عارضه در او رخ دهد. در این صورت پزشک معالج تصمیم به جراحی خواهد گرفت.

۳: ثابت نگه داشتن شانه، در این حالت با توجه به نوع و شدت دررفتگی پزشک به مدت دو تا سه روز و گاهی هم چند هفته اقدام با بستن و بی حرکت نگه داشتن شانه می کند. این کار توسط اسپلینت مخصوص انجام خواهد شد.

۴: دارو، اگر دررفتگی شدید نباشد پزشک برای بیمار داروی شل کننده عضلات تجویز خواهد کرد تا شخص درد کمتری را تحمل کند.

۵: فیزیوتراپی، بعد از باز کردن اسپلینت دست، پزشک یک دوره توانبخشی و بازیابی قدرت و حرکت برای شانه بیمار در نظر خواهد گرفت.

دررفتگی مکرر شانه و پارگی لابروم چیست | انواع دررفتگی و دلایل مکرر دررفتگی و راه درمان

دلایل درمان در رفتگی مکرر شانه

مهمترین دلیل برای درمان این مشکل جلوگیری از آرتروز شانه و گردن است. اگر این عارضه در اسرع وقت درمان نشود باعث به وجود آمدن مشکلات جدی تر از جمله آرتروز خواهد شد.

دلیل بعدی جلوگیری از آسیب دیدگی عروق خونی و عصب های مفصل شانه است. اگر برای درمان دیر اقدام شود این مشکلات را به دنبال خواهد داشت.

سومین دلیل برای درمان می توان به جلوگیری از پارگی عضلات اطراف شانه اشاره کرد. اخرین دلیل برای جلوگیری از آسیب دیدگی تاندون ها و رباط های مفصل شانه است.

در صورتی که دردی در شانه احساس کردید. یا مشکوک به دررفتگی شانه بودید حتما در اسرع وقت با دکتر فرهمندی فوق تخصص شانه در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماس با دکتر فرهمندی