آیا میتوان بجای فیزیوتراپی از ماساژ درمانی استفاده کرد | فیزیوتراپی چیست | روش مراحل فیزیوتراپی

آب درمانی و ماساژ درمانی جایگزین فیزیوتراپی

در زمان انجام فیزیوتراپی، آب درمانی، ماساژ درمانی و سنگ درمانی به توصیه ی پزشک متخصص، سبب بهبود وضعیت جسمانی فرد می گردد.سلامت و تندرستی، نعمت با ارزشی است که همه به اهمیت آن واقف می باشند. گاهی بر اثر تصادف، افتادن، اتفاقات ناخواسته و یا فرسودگی اعضای بدن، جسم انسان دچار تروما یا آسیب می‌شود. برخی آسیب ها سطحی بوده و مشکلی برای فرد ایجاد نمی کنند.

اما آسیب هایی مانند آرتروز، دیسک کمر، سیاتیک،شکستگی استخوان، در رفتگی مفصل، آسیب عضلانی و آسیب ستون فقرات سبب ایجاد مشکلات حرکتی در فرد می گردند.

فیزیوتراپی چیست؟

آیا آب درمانی و ماساژ درمانی جایگزیناین روش می باشند؟

برخی افراد با تصور اینکه آب درمانی و ماساژ درمانی جایگزین فیزیوتراپی می باشد، به جای فیزیوتراپی به انجام روش های درمانی دیگر می‌پردازند. فیزیوتراپی (physiotherapy)، یک روش درمانی است که به منظور رفع اختلالات حرکتی، اسکلتی، عصبی و ماهیچه ای انجام می‌شود که شاخه ای از علوم پزشکی و زیر شاخه ی توانبخشی می باشد.

معنی لغوی این کلمه، درمان جسمی یا درمان فیزیکی می باشد. فرد فیزیوتراپیست، با بهره گیری از علم فیزیوتراپی و با آنالیز فیزیولوژیک، آناتومیک و بیماری های فرد بیمار، برنامه ی درمانی اختصاصی بیمار را طراحی می نماید. پروسه ی فیزیوتراپی با بهره گیری از تمرین های ورزشی، تمرین های حرکتی و خانگی، ابزارهای تولید کننده ی اشعه ی فروسرخ و ماوراء بنفش، گرما، جریان برق و پرتو های نوری، صورت می پذیرد.

هدف از انجام فیزیوتراپی

• افزایش قدرت عضلانی فرد

• افزایش کیفیت فعالیت های جسمانی

• تقویت عملکرد سیستم حرکتی

• تقویت توان و تحمل عضلانی

• کمک به کاهش درد و کاهش آسیب

از آنجایی که فیزیوتراپی تمام حرکات جسمانی و فعالیت های فیزیکی را در بر می‌گیرد، در درمان تمام بیماری ها و اختلالات حرکتی مؤثر می باشد. بیماران ارتوپدی، بیماران دارای مشکلات تنفسی، بیماران دارای اختلالات قلب و قفسه ی سینه، بیماران دارای مشکلات لگنی و کف لگن، بیماران استراحت مطلق یا بستری شده، افراد دچار سوختگی، افراد داری ناتوانی جسمی و بیماران مغز و اعصاب(نورولوژی)، تحت مراقبت ها و درمان های فیزیوتراپی، مداوا می شوند.

فیزیوتراپی شامل چه روش های درمانی میشود

فیزیوتراپی شامل روش ها و متدهای درمانی مختلفی چون؛ تمرین درمانی، الکتروتراپی، هیدروتراپی، ماساژ درمانی و منوال تراپی می باشد.

• تمرین درمانی به معنی انجام تمرینات حرکتی مخصوص می باشد که برای افراد و بیماری های مختلف، متفاوت می باشند. این تمرین ها به منظور کاهش درد، بهبود حرکات دستگاه حرکتی، افزایش قدرت و توانایی عضلانی انجام می شوند. با توجه به وضعیت بهبود بیماری، کیفیت و میزان تمرین ها متغیر می باشد.

الکتروتراپی چیست

• الکتروتراپی به معنی بهره گیری از اشعه های ماورا بنفش و فروسرخ، جریان الکتریکی، جریان اولتراسوند، جریان امواج مغناطیسی و… به منظور بهبود وضعیت جسمانی فرد می باشد. در الکتروتراپی، از جریان های الکتریکی ضعیف به منظور تحریک پوست، تحریک عضله، تحریک اندام های مختلف و افزایش عملکرد اعصاب ضعیف شده استفاده می کنند.

قبل از انجام الکتروتراپی ابتدا، وضعیت بیمار و میزان پیشرفت بیماری را بررسی می نمایند. سپس به تناسب وضعیت بیمار، وسیله ی الکتروتراپی و میزان امواج استفاده شده توسط پزشک و تراپیست تعیین می‌شوند.

درمان هیدروتراپی چیست

• هیدروتراپی به معنی آب درمانی می باشد و شامل تمرینات و حرکت های اختصاصی در آب گرم و سرد می باشد. تمرینات هیدروتراپی، بر اساس وضعیت جسمانی بیمار، مرحله ی بیماری و شرایط بیمار، توسط فیزیوتراپیست تعیین می شوند. حرکات و تمرینات آب درمانی، شامل تمرینات کششی، تمرینات انعطافی، تمرینات استقامتی، تمرین گام و راه رفتن و تمرین الگوهای رفتاری و حرکتی جدید می باشد.

هر کدام از تمرینات متناسب با وضعیت فرد بیمار، انجام می‌شوند. از آب درمانی به منظور کاهش دردهای طولانی و مزمن، رفع اختلالات اعصاب محیطی و مرکزی، رفع بیماری های قلب و عروق، رفع بیماری های تنفسی و ریوی، رفع ناتوانی های عضلانی و رفع اختلالات و آسیب های اسکلتی بهره می‌گیرند.

منوال تراپی یا ماساژ درمانی

• منوال تراپی یا ماساژ درمانی که به عنوان درمان دستی هم شناخته می‌شود، یکی از شاخه های نوین فیزیوتراپی می باشد. ماساژ درمانی شامل حرکات و تکنیک های خاصی است که توسط دست های فرد فیزیوتراپیست انجام می‌شوند. این تکنیک ها و حرکات ماساژ بر روی اندام ها، عضلات، ستون مهره ها، پاها، دست ها و شانه ها به منظور بهبود وضعیت جسمانی و تسریع پروسه ی درمان، انجام می شوند.

فرد تراپیست با حرکات حرفه ای، مفاصل، عضلات، استخوان ها و غضروف ها را در جهت های صحیح و مفید، ماساژ می دهد. منوال تراپی به منظور کاهش درد، کاهش فشار مفصلی و عضلانی، کاهش استرس، کاهش التهاب مفاصل، بهبود حرکات مفاصل و افزایش کیفیت حرکات بدن انجام می شود. منوال تراپی در بهبود اختلالات مختلفی کاربرد دارد که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

• حرکات ماساژ درمانی سبب بهبود آزادسازی پیک های شیمیایی هورمون های کاهنده ی درد می شوند.

• منوال تراپی، در کاهش درد های ستون فقرات، دردهای گردنی و دردهای لگنی بسیار موثر می باشد.

• جا انداختن مفاصل و رفع خستگی مفاصل از کاربردهای شاخص ماساژ درمانی می باشند.

• عارضه های مفاصل اصلی بدن شامل؛ لگن، گردن، دست، ران و آرنج، توسط منوال تراپی، رفع می شوند.

• این تمرینات برای افراد با بیماری های خاص، افراد دارای اختلال نرمی مفاصل و افراد تحت عمل جراحی استخوان و مفاصل، اصلا مناسب نمی باشند.

چرا آب درمانی جایگزین مناسبی برای فیزیوتراپی نمی باشد؟

با توجه به توضیحات ذکر شده، آب درمانی و ماساژ درمانی، زیر شاخه ی علم فیزیوتراپی محسوب می‌شوند. بنابراین آب درمانی و ماساژ درمانی جایگزین فیزیوتراپی نمی باشند. گاهی بیماران به منظور آسان نمودن اعمال فیزیوتراپی از آب درمانی و ماساژ درمانی بهره می گیرند. به صورتی که برای آب درمانی به استخر مراجعه کرده و به منظور ماساژ درمانی از دستگاه های ماساژ خانگی استفاده می نمایند.

این روش با اعمال تخصصی فیزیوتراپی مغایرت دارد و احتمال افزایش آسیب به فرد را افزایش می دهد. آب درمانی و ماساژ درمانی به عنوان مکمل فیزیوتراپی انجام می شوند و باید تحت نظر فیزیوتراپیست متخصص انجام شوند تا نتیجه ی موثر حاصل شود. به منظور کسب اطلاعات بیشتر و روش های درمانی موثر می‌توان به کلینیک دکتر علیرضا فرهمندی مراجعه نمود.