بیماری پوکی استخوان را بهتر بشناسید | علت ایجاد پوکی استخوان در بدن انسان | مراحل درمان پوکی

بیماری پوکی استخوان را بهتر بشناسید

آیا درد شانه خبر پوکی استخوان می دهد،پوکی استخوان یک بیماری رایج در میان تمامی افراد بخصوص زنان پا به سن گذاشته می باشد. این افراد اغلب از بیماری خود بی خبر مانده اند زیرا هیچ نشانه ای به همراه نداشته است. بسیاری درد ایجاد شده در شانه خود را به این بیماری نسبت می دهند در صورتی که اگر شانه در اثر این عارضه دچار شکستگی نشده باشد ممکن است احساس درد مربوط به یک مشکل کاملا مجزا از استئوپوروزیس باشد.

پوکی استخوان یا استئوپروزیس چیست؟

پوکی استخوان عارضه ای است که طی آن استخوان ها به شدت ضعیف خواهند شد و با کوچک ترین ضربه وارد شده به آنان خواهند شکست. این شکستگی ها اغلب در ران ها و مهره های ستون فقرات مچ دست روی خواهند داد.

بدن در طول سال های جوانی مدام در حال بازسازی استخوان است و بافت جدید جایگزین بافت قدیمی خواهد شد به همین دلیل است که بدن چگالی استخوانی و یکپارچگی و کریستال ها و ساختار خود را حفظ خواهد کرد. بعد از سن بیست سالگی روند تخریب این بافت مهم آغاز خواهد شد و اگر این فرایند به شکل شدید باشد و بازسازی کند تر از تخریب باشد قطعا استئوپوروزیس رخ خواهد داد.‌

علائم و نشانه های پوکی استخوان

پروسه ایجاد پوکی استخوان به آهستگی انجام خواهد گرفت به طوری که فرد هیچ گونه علائم بیرونی را در بدن خود مشاهده نخواهد کرد. مگر در زمان بروز حادثه ای ساده که منجر به شکستگی شود. گاهی عوامل پیش پا افتاده ای مانند عطسه و یا سرفه باعث شکستگی این بافت مهم در بدن خواهند شد. در این حالت است که فرد به مشکل خود پی خواهد برد.

آیا استئوپروزیس باعث ایجاد درد در شانه خواهد شد؟

پوکی استخوان به خودی خود و به طور مستقیم باعث ایجاد درد در شانه نخواهد شد اما به طور غیر مستقیم ممکن است باعث ایجاد درد در این ناحیه از بدن بشود مانند:

احساس درد در زمان شکستگی بافت شانه که به دلیل این عارضه رخ داده باشد. همان طور که قبلا ذکر شد به وجود آمدن این بیماری در بدن یک فرایند کند و پیوسته است که هیچ علائمی نخواهد داشت و معمولا افراد از آن بی خبر خواهند بود مگر زمانی که این مشکل باعث ضعیف شدن و در نتیجه شکستگی شود در این هنگام است که فرد دچار درد خواهد شد و پی به مشکل خود خواهد برد.

علت ایجاد پوکی استخوان در بدن انسان

عوامل و دلایل ایجاد این عارضه در بدن انسان متعدد می باشند. عواملی مانند وراثت و یا عدم کسب یک توده مناسب استخوانی در جوانی از دلایل اصلی و مهم بروز این عارضه در بدن افراد است. در کنار این دو عامل موارد مهم دیگری هم وجود دارند که عبارتند از:

۱: جنسیت. زنان به دلیل شرایط جسمی خاصی که دارند بیشتر ازمردان به این مشکل دچار خواهند شد. شرایطی مانند بارداری، زایمان، تغییرات هورمونی و غیره.

۲: سن. هر چه سن انسان بالاتر برود تخریب این بافت حساس بیشتر خواهد بود و در عوض بازسازی به کمترین میزان خود خواهد رسید.

۳: نژاد. افراد سفید پوست و در کل آسیایی ها بیشتر از افرادی دیگر در معرض ابتلا به این عارضه خواهند بود.

۴: توده بدنی کوچک. افراد اعم از زن و مرد اگر دارای توده بدنی ریز و کوچکی باشند بیشتر در معرض خطر ابتلا خواهند بود زیرا با افزایش سن توده بدنی آن ها به شدت کم تر خواهد شد.

۵: سطح هورمون ها.‌ افراد دارای تیروئید پرکار و کم کار و همچنین کاهش سطح هورمون های جنسی در آنان باعث ایجاد این بیماری خواهد شد.

دیگر دلایل این بیماری در بدن

۶: مصرف کم کلسیم و غذاهای کلسیم دار مانند لبنیات، همچنین دور ماندن بلند مدت از نور خورشید از دیگر عوامل ایجاد این مشکل می باشند.

۷: رژیم های نادرست برای کاهش وزن و انجام عمل های گوارشی برای کوچک کردن معده سبب عدم دریافت کلسیم لازم بدن و در نتیجه استئوپوروزیس خواهد شد.

۸: مصرف بیش اندازه و طولانی از داروهای کورتیکو استروئید خوراکی و یا تزریقی و یا بیماری هایی مانند سرطان از عوامل دیگر بروز این عارضه در بدن افراد خواهد شد .

۹: شرایط و سبک زندگی، کم تحرکی و نشستن های طولانی مدت، مصرف الکل و دخانیات دیگر عوامل و راه های ابتلا به این بیماری می باشند .

عوارض پوکی استخوان

وقتی این عارضه در بدن رخ بدهد بافت استخوانی به شدت ضعیف خواهد شد در نتیجه شکستگی های پشت سر هم و سریالی در بدن افراد رخ خواهد داد. ایجاد این وضع باعث ایجاد درد و کوتاهی و خمیدگی قد و همچنین کمر درد شدید خواهد شد زیرا در فرایند این بیماری ستون فقرات از بین خواهند رفت.

راه های تشخیص بیماری استئوپروزیس

بیماری پوکی استخوان با هیچ نشانه و علامت بیرونی همراه نیست. بهترین راه برای تشخیص این عارضه، مراجعه به پزشک و انجام آزمایشات مخصوص برای تعیین میزان مواد معدنی در استخوان ها و همچنین استفاده از دستگاه تراکم سنج این بافت است. این دستگاه به کمک میزان اندکی اشعه ایکس ازاین بافت مهم در بدن افراد عکسبرداری خواهد کرد تا میزان تراکم آن را بسنجد.

راه های درمان پوکی استخوان

درواقع درمان بیماری پوکی استخوان زمانی جوابگو خواهد بود که مشکل ایجاد شده حاد نباشد. یعنی این بافت حیاتی به مرحله تخریب کامل نرسیده باشد. اگر با بالا رفتن سن و قبل از بروز شکستگی های مشکوک در اثر عوامل ساده، افراد به پزشک مراجعه کنند تا به
وسیله عکس برداری و انجام آزمایش خطر مبتلا شدن آن ها به این عارضه در سال های آینده مورد بررسی قرار بگیرد درمان و پیشگیری این بیماری بسیار آسان خواهد بود.

بعد از انجام آزمایشات و اسکن، میزان در خطر بودن افراد مشخص خواهد شد. برای اشخاصی که بیشتر در معرض خطر باشند از داروهای خانواده بیوفسفونات ها استفاده خواهد شد و برای اشخاصی که وضعیت و شرایط بهتری نسبت به گروه قبلی دارند از داروهای آنتی بادی مونوکلونال بهره گرفته خواهد شد. اگر افراد عوارض این دو نوع دارو را نتوانند تحمل کنند به ناچار برای آن ها داروهای استخوان ساز تجویز خواهد شد.

اما پزشکان یک پیشنهاد ویژه برای همه افراد را ارائه داده اند که با رعایت آن می توان تا حد زیادی از بروز این عارضه مهم جلوگیری کرد. و آن هم اصلاح سبک زندگی و استفاده از درمان های خانگی است.

اگر سنتان بالا رفته است و تاکنون آزمایشات مربوط به تراکم استخوان را انجام نداده اید برای جلوگیری از بروز این عارضه اقدامی صورت نداده اید و یا مدت هاست که از این بیماری رنج می برید و از شکستگی های مکرر استخوان خود شکایت دارید می توانید به کلینیک دکتر فرهمندی مراجعه کنید.

این کلنیک فوق پیشرفته علاوه بر راه های تشخیص و پیشگیری بیماری شانه و آرنج برای کاهش خطرات ناشی از آن هم راه ها و روش های درمانی متعددی را انجام خواهد داد. برای رزرو وقت می توانید با شماره های مربوطه تماس حاصل فرمایید.