شانه منجمد چیست و چگونه درمان میشود | شیوه های درمان عارضه شانه منجمد یا یخ زده چیست؟

شانه منجمد چیست و چگونه درمان می‏شود

فوق تخصص شانه و کتف | دکتر فرهمندی : شانه منجمد چیست و چگونه درمان میشود، (Frozen Shoulder) یکی از عارضه هایی است که بیشتر در سنین ۴۰ تا ۷۰ سالگی رخ می دهد و حدود ۲ درصد افراد به این عارضه مبتلا می شوند. در زنان شیوع این بیماری بیشتر است .

دلیل اصلی ایجاد این عارضه هنوز مشخص نیست زمانی که بافت شانه زخمی می شود باعث گرفتگی و سخت شدن شانه می شود و همین دلایل باعث می شود که حرکت شانه با درد زیاد همراه باشد و یا بی حرکت شود.

هنوز دلایل مشخص و مورد تایید برای بروز این بیماری ثبت نشده اما برخی از پزشکان بر این باورند که التهاب موجب ایجاد این عارضه می شود. به طور مثال وقتی التهاب در یک غلاف مشاهده می شود(سینوویت) و یا اینکه زمانی که بدن با بروز واکنش خود ایمنی به مواد و بافت ها تشکیل دهنده ی خود حمله می کند و ممکن است بعد از این عوارض فرد دچار شانه یخ زده شود‌.

شانه منجمد چیست و چگونه درمان میشود

همانطور که در مقدمه هم گفتیم شانه منجمد عارضه ای است در شانه رخ می دهد و دردناک است. وجود این عارضه باعث کاهش دامنه حرکتی شانه می شود. بیماران مبتلا نمی توانند دست خود را به بالای سر و یا پشت سر خود ببرند. کپسول شانه که یک کیسه محکم می باشد در اثر این عارضه سفت، چروکیده و کوتاه می شود و حجم آن کاهش پیدا می کند.

علت ایجاد شانه منجمد چیست

جدای از عواملی در بالا برای ایجاد شانه منجمد یا یخ زده بیان کردیم علت احتمالی دیگری در ایجاد این بیماری دخیل هستند که به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

بعد از انجام عمل های جراحی بدن ممکن است واکنش نشان دهد و این عارضه به وجود بیاید.

دیسکوپاتی گردنی

بیماریهای قلبی

بیماریهای تیروئید ( کم کاری تیروئید و …)، پارکینسون

ضربه

جراحی های سینه

سکته مغزی

وجود بیماری های از قبیل آرتروز شانه، پارگی عضله گرداننده شانه، بورسیت(التهاب کیسه‌های حاوی مایع مفصلی) و یا تاندونیت (التهاب تاندون) ممکن است زمینه ساز بیماری شوند به نحوی که درد این عارضه ها زمینه ساز بیماری شود چون درد زیاد سبب می شود که شما نتوانید شانه را تکان دهید و همین بی حرکتی سبب ایجاد عارضه شود.

شکستگی و جراحی های طولانی مدتی که ناچارا باید شانه بسته شود.

از آنجا که آمار شیوع بیماری بسیار کم است و حدود ۲ تا ۵ درصد جمعیت جهان درگیر این عارضه می شوند پس ممکن است تا حدودی تشخیص آن مشکل باشد. بیماری دیابت یکی از شایع ترین بیماری های است که همراه شانه یخ زده به وجود می آید.

معمولا پس از ابتلا به این عارضه درد و محدودیت حرکت کم کم پیشرفت می کند و ابتدا فرد در ناحیه شانه و بازو درد را احساس می کند و رفته رفته فرد بیمار در خواب قسمت شانه درگیر درد تشدید می شود به طوری که در تمام طول روز هم فرد دردهای شدیدی را تجربه می کند‌. افراد مبتلا در انجام کارهای ابتدایی مثل شانه کردن موها و بردن دست پشت کمر دچار اختلال عملکرد هستند.

به طور معمول تاندونهای روتاتور کاف پارگی های خفیفی دارد و زمانی که بیمار به شانه منجمد مبتلا می شود بعد از گذشت ۳ تا ۶ ماه به قدری درد فرد زیاد و غیر کنترل می شود که ممکن است برای او تشخیص درد قلبی یا دیسک گردن داده شود و همین مسئله درمان موثر و مراجعه به ارتوپد را به تاخیر بیندازد.

سیر بیماری شانه منجمد یا یخ زده

همانطور که از توضیحات مرتبط با این بیماری برداشت می شود ممکن است فرد بدون هیچ بیماری پیش زمینه ای دچار عارضه شانه منجمد یا یخ زده شود و یا اینکه بیماری های از قبیل مرض قند، تیروئید، دیسک گردن، بیماری ها و یا جراحی های سینه، مشکلات مغزی، اضطراب و افسردگی پیش زمینه ای برای ایجاد این عارضه شوند‌. اما علت بیماری هر چه که باشد سیر این بیماری دارای سه مرحله است که در زیر خلاصه ای از مراحل را عنوان می کنیم.

در مرحله ابتدایی فرد حدود ۶ تا ۹ ماه درد و محدودیت حرکت در شانه دارد.

در مرحله بعد که به مدت ۴ تا ۲۰ ماه طول می کشد، درد کاهش پیدا می کند اما همچنان حرکت شانه محدود است. در اصطلاح یخ شانه کم کم اب می شود و فرد رو به بهبود می رود.

در مرحله پایانی که بیت ۵ تا ۲۶ ماه به طول می انجامد دامنه حرکت افزایش پیدا می کند و درد تا حد زیادی بهبود پیدا می کند.

مراحل بیماری شانه یخ زده در سه فاز مختلف است.

در فاز اول که مرحله درد می باشد فرد بیماری از درد زیادی رنج می برد و حرکت شانه آن تا حدودی کم شده است و تا فرد بخواهد با دست درگیر کار کند درد می گیرد.

در مرحله خشکی تا حدودی درد کاهش پیدا می کند و فرد محدودیت 'حرکتی زیادی دارد. در این مرحله وقتی بیمار دست خود را تکان می دهد درد های تند و تیزی را تجربه می کند.

مرحله ذوب شدن و یا آب شدن یخ ها مرحله ای است که فرد به روند طببعی حرکت و کاهش درد نزدیک می شود و با گذر زمان شانه وضعیت مطلوب خود را به دست می آورد.

شانه منجمد چیست و چگونه درمان میشود

شیوه های درمان عارضه شانه منجمد یا یخ زده چیست

شانه منجمد چیست و چگونه درمان میشود؟فیزیوتراپی می تواند درمان موثری در عارضه شانه یخ زده باشد و گرفتگی عضلات را رفع کند. تمرکز اصلی در این درمان ورزش سانه است به صورتی که دامنه حرکتی شانه تا حداکثر مقدار لازم حفظ شود. هدف در تمام پروسه درمان مدیریت صحیح است تا کاهش درد را به دنبال داشته باشد. علاوه بر فیزیوتراپی تزریق کورتیکواستروئید موثر واقع می شود و می تواند در کاهش التهاب موثر باشد.

درمان دیگر برای این عارضه از تزریق کورتیزون ، پرولوتراپی و … می باشد.

از آنجا که این بیماری با گذشت زمان درمان می شود پس باید تا درمان کامل بیمار صبر کند و حرکات و کار خود را کمتر کند.

جراحی تا حد زیادی در درمان بیماری موثر است که سه نوع جراحی را با توجه به شرایط بیماری انتخاب می کنند. ممکن است ترکیبی از دو روش درمانی برای بیمار استفاده شود مانند تزریق کورتون و جراحی همزمان.

انواع این جراحی های کاربردی و موثر شامل مانور شانه یا حرکت دادن (دستکاری manipulation) زیر بیهوشی، جراحی آرتروسکوپیک و جراحی باز می باشد که بر حسب شرایط بیمار روش جراحی انتخاب می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به سایت دکتر فرهمندی مراجعه کنید.