بی حسی و خواب رفتگی دست چه زمانی اتفاق می افتد و شایع ترین علت آن چیست؟ علت گزگز دست چیست؟

بی حسی و خواب رفتگی دست چه زمانی اتفاق می افتد و شایع ترین علت آن چیست؟

بی حسی و خواب رفتگی دست چه زمانی اتفاق می افتد و شایع ترین علت آن چیست؟ بی حسی و خواب رفتگی دست می تواند به عوامل و دلایل مختلفی بستگی داشته باشد. این دلایل را به صورت مشروح خدمتتان خواهیم گفت. امیدواریم که با خواندن این مقاله مشکلی از مشکلات و دردی از دردهای جسمی شما کاسته شود.

خیلی از مواقع برای بعضی ها این اتفاق افتاده است که دست و پاهایشان بی حس می شوند و یا به اصلاح خواب می روند و ما نیرویی در آن نداریم و اگر در پاها این اتفاق بیافتد مطمئناً نمی توانیم راه برویم و ممکن است به زمین بخوریم.

این حالت زمانی بوجود می آید که عصب های آن قسمت در حال فشار هستند و یا در کانال عصب به علت فشار ثابت به آن قسمت و یا خم شدن نامناسب و طولانی مدت می تواند باعث این عارضه گردد.

این مورد ممکن است برای خیلی ها در طول عمر خود و چندین بار اتفاق افتاده باشد و با گذشت چند دقیقه و برگشت دست و یا پا به حال اولیه و برداشته شدن فشار از روی آن بهبودی حاصل می شود.

بحث ما در خصوص کسانی است که بی حسی و خواب رفتگی و یا سوزن سوزن و یا گزگز را به صورت ممتد دارند و یا به مدت کوتاهی ندارند و دوباره این عوارض بعد از گذشت زمان کوتاهی دوباره شروع می شود.

سندروم تونل کارپال چیست؟

سندروم تونل کارپال چیست و چگونه بوجود می آید؟ شاید این سوال نیز برای شما پیش بیاید که سندروم تونل کارپالبه چه معنی است؟ در ادامه خواهیم گفت که این معضل می تواند با تنگ شدن کانال عصبی موچ دست و یا آسیب به این کانال و یا درگیر شدن مج دست به آرتروز باعث فشار بر روی کانال عصبی مچ دست بیاورد و باعث ایجاد مور مور و یا سوزن سوزن در دست خود شویم.

در ابتدا باید کسانی که دچار این عوارض هستند با مراجعه به بهترین متخصص جراح دست و آرنج در تهران با معاینه و عکسی که در دست بیمار انداخته می شود می توان به تنگی کانال کارپال پی ببرد.

جراح ماهر دست، بازو و شانه در کوتاه ترین زمان با مشاهده عکسی که از دست بیمار گرفته می شود می تواند درمان را شروع نماید و با تشخیصی که می دهد یا به صورت جراحی باز و یا جراحی بسته اقدام به آزاد کردن عصب های گیر افتاده در کانال و تونل کارپال می کند و مشکل بیمار را حل می نماید.

بی حسی و خواب رفتگی دست

آیا وراثت و اختلالات ژنیتیکی در خواب رفتگی دست و پا تاثیر گذار است؟

بعضی مواقع خواب رفتگی های دست و پا و گز گز و سوزن سوزن شدن آن مربوط می شود به وراثت و اختلالات ژنیتیکی که می تواند تاثیر گذاری زیادی داشته باشد. این اختلالات ژنیتیکی که می تواند به صورت نهفته در وجود بعضی ها وجود داشته باشد، می تواند فعال شده و باعث خواب رفتگی های دست و پا گردد.

یکی دیگر از موارد بی حسی و خواب رفتگی دست و پا می تواند بیماری دیابت و مرض قند باشد که بیشتر در پاها نمود پیدا می کند و می تواند باعث بی حسی و خواب رفتگی آن ها گردد. این گونه بی حسی ها و خواب رفتگی ها می تواند یکی از عوامل مبتلا شدن به بیماری دیابت باشد و همپوشانی اینچنینی نیز داشته باشند.

کمبود بعضی از ویتامین ها نیز در بی حسی و خواب رفتگی دست تاثیر گذار می باشد

بعهضی از ویتامین ها مثل ویتامین B1 , B12 ,B6 , B9 و ویتامین E که برای سلامت بدن ضروری است و یک نیاز اساسی برای اعصاب مرکزی به شمار می رود، خیلی مهم می تواند باشد. ویتامین ها نقش پر رنگی در سلامت انسان ها دارند و به همین خاطر هر شش ماه یک بار برای سنجش کمبود این گونه ویتامین ها با تست و آزمایشات گوناگون از جمله ازمایش خون می توان متوجه کمبود ویتامین های ضروری بدن شد.

عفونت و ویروس ها و باکتری های مخرب یکی دیگر از عوامل ایجاد کننده بی حسی و خواب رفتگی دست

یکی دیگر از عوامل بی حسی و خواب رفتگی دست و پا می تواند مبتلا شدن بدن به انواع بیماری های عفونی و ویروسی و یا ابتلا به باکتری های مخرب را باعث شود. نقش بیماری و عفونت بلاخص ویروس های مخرب از جمله هپاتیت های نوع B و  C و همچنین ایدز که به صورت کلی تاکنون بیماری ناشناخته ای می باشد، می تواند دستگاه سیستم عصبی را تحت تاثیر قرار داده و می تواند در مبتلا شدن به این عوارض نقش مهمی را ایفا نماید.

بیماری های قلبی عروقی نیز یکی دیگر از عوامل خواب رفتگی و بی حسی دست

بیماری های قلبی عروقی و گرفتگی رگ های قلبی و یا سکته های قلبی نیز می تواند یکی دیگر از عوامل بی حسی و خواب رفتگی دست باشد. این بیماری که بیشتر دست چپ را درگیر این عارضه می کند می تواند یکی از نشانه های قبل از سکته قلبی نیز باشد.

بیماری های قلبی عروقی و عروق کرونری که با تنگ شدن رگ ها همراه است، می تواند در کمتر رسیدن خون به نقاط مختلف بدن از جمله دست و یا پاها از دیگر عوامل در این زمینه باشد.

بیماری کلیوی یکی دیگر از عوامل بی حسی و خواب رفتگی دست و پا می تواند باشد

بیماری هایی که کلیه ها را درگیر خود می کند و می تواند توان این عضو حیاتی بدن را تحت تاثیر خود قرار دهد و یا با کاهش عملکرد کلیه ها مواجه شود و یکی دیگر از عوامل بی حسی و خواب رفتگی در دست و پا می تواند باشد.

وقتی کلیه ها نتوانند مواد سمی بدن را جمع آوری نمایند و این مواد سمی در بدن پخش گردند، می توانند به راحتی بر سیستم عصبی تاثیر گذاشته و باعث عارضه بی حسی در اعضاء بدن گردند.

بی حسی و خواب رفتگی دست

موارد دیگر برای بی حسی و خواب رفتن دست و پا کدامند؟

از دیگر مواردی که می تواند در زمینه بی حسی های دست و پا تاثیر گذار باشد می توان به عنوان تیتر وار عنوان نمود.

۱- آسیب دیدن عصب های دست و پا ۲- اسپوندیلوز گردن ۳- بیرون زدگی دیسک گردن ۴- لوپوس ۵- زونا ۶- سکته مغزی ۷- کم کاری تیروئید ۸-سندروم رینود ۹- گزیدگی حشرات و یا گاز گرفتگی حیوانات ۱۰-آمیلوئیدوز ۱۱- حملات میگرنی ۱۲- ام اس و بعضی دیگر از عوامل دیگر که دیگر مجالی در اینجا نیست.