بلاگ

شایع ترین علل دردهای شانه و کتف را بشناسید | گیر افتادگی شانه و دردهای ناشی از آن چگونه است؟

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

شایع ترین علل دردهای شانه و کتف

جراح شانه | فوق تخصص جراحی آرنج | دکتر فرهمندی : شایع ترین علل دردهای شانه و کتف،هرگونه درد که در شانه یا کتف و اطراف آن به‌وجود بیاید، ممکن است ریشه شانه درد در خود مفصل شانه یا هر یک از عضلات، رباط‌ها یا تاندون‌های اطراف آن باشد. معمولاً درد مفصل شانه با انجام فعالیت‌ها یا حرکت دادن بازو یا شانه بدتر می‌شود.

طراحی مفصل شانه طوری است که پایداری را فدای قابلیت حرکت می‌کند. شانه، به عنوان مفصلی که تحرک بسیار زیادی داشته و نقشی اساس در عملکرد دست‌ها ایفا می‌کند، در معرض خطر آسیب‌دیدگی قرار دارد.

به طور کلی دردهای شانه و کتف ممکن است به دلایل بسیاری این عضو و یا مفصل و عضلات، رباط ها و تاندون های اطراف را درگیر کند و فرد توانایی انجام فعالیت های روزانه خود را نداشته باشد. این عضو با توجه به اینکه نقش زیادی در فعالیت دست ها دارد و تحرک مداومی دارد ممکن است بیشتر در معرض آسیب دیدگی قرار می گیرد.

شایع ترین علل دردهای شانه و کتف

این آسیب ها که دردهای خفیف تا مزمنی را به دنبال دارند حتما باید تشخیص و درمان شوند تا به آسیب های جدیتری نینجامد. به طور کلی دردهای این عضو حساس ناشی از چهار گروه آسیب می باشد که شامل التهاب (بورسیت یا تاندونیت) یا پارگی تاندون ها، بی ثباتی، آرتروز و ترک یا شکستگی استخوان می باشد.

بورسیت شایع ترین علل دردهای کتف و شانه

درد کتف و شانه ممکن است به دلیل بورس ها یا کیسه های سینوویال باشند. این کیسه ها کوچک هستند و حاوی مایعی می باشند که در تمام اعضای بدن وجود دارند نقش مهمی که این کیسه ها دارند کاهش اصطکاک بین استخوان ها و عضلات می باشد.

زمانی که فرد از کتف و شانه خود بیش از حد کار می کشد کیسه های بورس التهاب و ورم می کنند و باعث عارضه بورسیت می شوند. این عارضه ممکن است با التهاب تاندون شانه نمایان شود و بافت های اطراف را هم دچار التهاب و درد کند به طوری که فرد نتواند کارهای روزمره مانند شانه کردن، اتو کشیدن، جارو زدن و … را انجام دهد.

تاندونیت (التهاب تاندون همراه با پارگی های کوچک) دردی شایع در کتف و شانه

اتصال استخوان به ماهیچه از طریق رشته های تاندون است و زمانی که این رشته در شانه از بین بروند به مرور فرد دچار عارضه تاندونیت می شود و درد کتف و شانه شدیدتر می شود.

این عارضه ممکن است حاد باشد مثلا فرد بیش از حد حرکت هایی نطیر پرتاب توپ یا کالای بالای سر را انجام داده باشد و یا اینکه تاندونیت مزمن باشد که در اثر بیماری های تخریبی نظیر آرتروز شانه یا کهولت سن به وجود می آید. آرتروز شانه در نتیجه ساییدگی مفصل شانه به وجود می آید در شرایط طبیعی استخوان های مفصلی با غضروب پوشیده اند و زمانی غضروف آسیب ببیند استخوان ها بیرون می زنند و فرد دچار عارضه ی آرتروز می شود که با درد، خشکی مفصل و نداشتن کارایی مناسب همراه است که درمان هایی لازم در این خصوص برای کاهش درد و ترمیم غضروف ساییده شده است.

اغلب تاندون هایی که در شانه بیشتر در معرض آسیب دیدگی هستند شامل عضلات گرداننده ی شانه که متشکل از چهار عضله کوچک و تاندون هستند و یکی از تاندون های ماهیچه ی دوسر بازو می باشد. عضلات گرداننده شانه پوششی بر قسمت بالای استخوان زانو هستند و باعث حرکت و ثبات در این عضو می شوند.

پارگی تاندون دلیلی آشکار بر دردهای کتف و شانه

عوامل زیادی در پارگی تاندون و شروع دردهای کتف و شانه تاثیر می گذارد. زمانی که سن افزایش پیدا می کند و بدن قدرت سابق را ندارد و یا فرد در معرض کار و ورزش سنگین قرار گرفته است ممکن است تاندون های قسمت کتف و شانه دچار پارگی و از هم گسیختگی شوند این عارضه ممکن است جزئی روی دهد و یا اینکه به قدری بزرگ باشد که که تاندون از محل اتصال به استخوان کالا دچار پارگی شود.

دردهای این ناحیه در پارگی های شدید بسیار زیاد است و شایع ترین اسیب ها مربوط به تاندون های عضلات گرداننده ی شانه و عضلات دو سر بازو می باشد.

گیر افتادگی شانه و دردهای ناشی از آن

یکی دیگر از علت درد کتف و شانه زمانی است که بالای تیغه شانه به هنگام بالا بردن بازو و دور شدن آن از بدن، بر بافت های نرم زیرین خود فشار زیادی وارد می کند وقتی بازو بالا برده می شود زایده ی اهرمی بر روی تاندون و بورس های عضلات گرداننده ی شانه کشیده می شود و تاثیرات منفی به جای می گذارد. در پی ایجاد این عارضه ممکن است فرد دچار بورسیت و تاندونیت هم شود و اگر این عارضه تداوم داشته باشد با پارگی تاندودن ها و دردهای زیادی همراه است.

بی ثباتی شانه و دردهای مرتبط با آن

گاهی درد کتف و شانه زمانی رخ می دهد که انتهای استخوان بازو از مفصل شانه به بیرون رانده شده باشد. بی‌ثباتیزمانی به وجود می آید که فرد از مفصل زیاد کار کشیده باشد و یا جراحت ممکن است سبب این عارضه شود.

در رفتگی ممکن است در دو مدل خفیف و کامل روی دهد که در نوع جزیی گوی انتهای استخوان بازو تا اندازه ای از مفصل شانه خارج شده است و در دررفتگی کامل گوی از محل استخوان کاملا جدا شده است.

زمانی که رباط‌ها، ماهیچه های اطراف شانه و تاندون آسیب ببیند ممکن است فرد زود به زود دچار دررفتگی شود. این عارضه دردناک است و ممکن است باعث سستی و لرزش دست هنگام بالا بردن یا دور کردن بازو از بدن شود. تکرار این عارضه احتملاایجاد ارتروز را دوچندان می کند.

آرتروز و درد شانه و کتف

درد کتف و شانه ممکن است در اثر آرتروز به وجود بیاید. حتما شما هم بارها افراد مسن را را دیده اید که از این درد می نالند. شایعترین استئوآرتریت یا ارتروز پیری است که با علایمی از قبیل التهاب، درد و گرفتگی و خشکی شانه در میانسالی شروع می شود و به تدریج با افزایش سن شدت دردها هم بیشتر می شود.

شایع ترین علل دردهای شانه و کتف

علت آرتروز پیری آسیب های ناشی از کار و ورزش یا فرسودگی مزمن و پیری است. گاهی افرار از حرکت دادن شاته خوداری می کنند تا درد کمتری را متحمل شود که همین مسئله ممکن است باعث گرفتگی و سفت شدن عضلات شود و موقع حرکت درد وحشتناکی داشته باشد.

درد شانه و کتف در اثر ترک یا شکستگی استخوان

یکی دیگر از علت های درد شانه و کتف ترک برداشتن استخوان های ترقوه، بازو و کتف می باشد که بیشتر برای افرادی که سن بالایی دارند و اتفاقاتی مانند افتادن از ارتفاعات برای آن ها پیش می آید. در سنین جوانی هم این اتفاق ممکن است پیش بیاید که عموما در تصادفات رانندگی و حوادث ورزشی پیش می اید. درد ناشی از شکستگی و ترک بسیار زیاد است و معمولا ناحیه شانه و کتف دچار کبودی و التهاب می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماس با دکتر فرهمندی