علائم آرتروز دست و راه های درمان آن | علائم و نشانه های آرتروز دست | مدت زمان نقاهت و بهبودی

علائم آرتروز دست و راه های درمان آن

علائم آرتروز دست،آرتروز دست یکی از علل عمده احساس درد در مچ دست می باشد که طی آن غضروف مفصل دست تخریب می‌شود و سبب برخورد استخوان‌ها به یکدیگر می شود.

از مچ بند تا جراحی! ساختار بدن انسان از سیستم ها و دستگاه های مختلفی چون؛ سیستم عصبی، دستگاه گردش خون، دستگاه گوارش، سیستم حرکتی و… تشکیل شده است. سیستم حرکتی انسان از ماهیچه ها و استخوان ها تشکیل شده است.

استخوان های مختلف بدن در محلی به نام مفصل به یکدیگر متصل می‌شوند. به منظور جلوگیری از برخورد استخوان‌ها به یکدیگر در محل مفصل، سر استخوان حاوی بخشی به نام غضروف می باشد.

غضروف به عنوان یک پوشش، از برخورد استخوان‌ها و احساس درد در مفاصل جلوگیری میکند. مفصل های مهم بدن شامل مفصل زانو، مفصل لگن، مفصل شانه، مفصل آرنج و مفصل مچ دست می باشند.

گاهی به دلایل مختلف، بافت غضروف تحلیل می رود و سبب احساس درد و بروز بیماری آرتروز می شود. مچ دست یکی از مفاصل مهم بدن است که بر اثر کهولت سن یا فرسودگی غضروف، دچار آرتروز می شود. التهاب و احساس درد از علائم بروز آرتروز در مفصل دست می باشند که در ادامه به بررسی راه های درمان این عارضه می پردازیم.

انواع آرتروز دست

ساییدگی غضروف مفصل دست به چهار نوع تقسیم می‌شود که شامل استئو آرتریت، روماتوئید آرتریت یا روماتیسم آرتریت، نقرس و آرتریت پس از سانحه می باشد. این بیماری دارای درمان قطعی نمی باشد. عوامل مؤثر در بروز این بیماری شامل موارد زیر می باشند.

• افزایش سن و کاهش سلامت استخوان‌ها

• استفاده ی بیش از حد از مفاصل و کار بی وقفه

• وضعیت ژنتیکی

• سابقه ی ابتلا به بیماری آرتروز در خانواده

• بیماری های زمینه ای

• شیوع آرتریت در زنان بیشتر از مردان است

استئو آرتریت دست

شایع ترین نوع آرتروز مزمن در مفصل دست می باشد که به صورت بسیار دردناک بروز می یابد. در این بیماری، غضروف دست کاملا از بین رفته و برخورد استخوان ها به یکدیگر سبب بروز درد می شود. سفتی مفصل دست، اختلال در حرکت دست یا از بین رفتن قدرت حرکت آن و احساس درد از علائم این بیماری می باشند. عدم حرکت صحیح دست به راحتی توسط بیمار قابل تشخیص است.

آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصل دست

بر اثر حمله ی سیستم ایمنی به مفصل و غضروف دست رخ می دهد. هنگامی که سیستم ایمنی به پوشش مفصل و غضروف حمله می‌کند، این بیماری بروز می یابد که علائم آن شامل؛ درد مزمن، التهاب و سوزش، ورم مفاصل و اختلال در حرکت می باشند.

بیماری نقرس به دلیل نقص در کیسه ی صفرا و افزایش اوریک اسید خون ایجاد می شود. اسید اوریک با تجمع در محل مفصل ها، سبب بیماری و احساس درد می گردد. در صورتی که اسید اوریک در مفصل دست تجمع یابد، سبب اختلال در حرکت مفصل و بروز درد می‌شود.
آرتریت یا آرتروز بعد از سانحه به دلیل آسیب مستقیم یا غیر مستقیم مفصل و غضروف دست، مچ دست و انگشتان دست، اتفاق می افتد. آسیب غضروف و مفصل سبب اختلال در کارکرد دست و در نتیجه بروز آرتریت می گردد.

علائم آرتروز دست

آرتروز دست یک بیماری چند مرحله ای می باشد که شدت آن به پنج درجه تقسیم می‌شود. علائم درجه های مختلف بیماری متفاوت می باشند. تعیین درجه ی پیشرفت بیماری و میزان درگیری مفاصل، برعهده ی پزشک متخصص ارتوپد می باشد. علائم عمومی این بیماری شامل موارد زیر می باشند.

• احساس درد در مچ دست و انگشتان

• احساس التهاب و سوزش در دست، مچ دست، انگشتان دست و مفاصل دست

• اختلال در حرکات معمولی دست

• احساس خستگی و خشکی مفاصل

• ورم مفاصل و قرمز شدن محل مفصل

• احساس درد همیشگی به هنگام استراحت یا حرکت

• ناهنجاری در حالت انگشتان و مفصل دست

روش های درمانی آرتروز دست، از خانه تا بیمارستان

آرتریت یا آرتروز دست، نوعی بیماری مفصلی است که درمان قطعی ندارد. علارغم پیشرفت روزافزون علم پزشکی، متأسفانه روشی قطعی برای درمان این بیماری ابداع نشده است و از روش های درمانی موجود به منظور کاهش علائم و پیشگیری از بیماری بهره می‌گیرند. روش های درمانی این بیماری، شامل استفاده از داروهایی با خاصیت ضد التهابی، داروهای ضد روماتوئید، ازن تراپی، فیزیوتراپی و جراحی می باشند. با توجه به میزان پیشرفت بیماری و مرحله ی آرتروز، روش درمانی مخصوص توسط پزشک تجویز می شود.

• داروهای با خاصیت رفع التهاب

داروهای رفع التهاب، سبب کاهش خارش و التهاب در محل مفاصل می‌شوند. ایبوپروفن‌ و آسپیرین از اصلی ترین داروهای ضد التهاب هستند که توسط پزشک تجویز می‌شوند. این داروها برای بیماران کلیوی و بیماران دستگاه گوارش، مضر میباشند.

• داروهای با خاصیت ضد روماتوئید

قرص های صد روماتیسم با کاهش میزان التهاب در محل مفصل آسیب دیده سبب بهبود درد می‌شوند. محل هدف این داروها، مفصل دست، مفصل انگشتان و مچ دست می باشد.

• ازن تراپی

ازن تراپی روشی مؤثر در بهبود وضعیت مفاصل آرتریت می باشد. از بین رفتن غضروف استخوان در محل مفصل، سبب اختلال در گردش خون مفصل و کاهش میزان اکسیژن و مواد مغذی می گردد. تزریق اکسیژن به صورت ازن در محل مفصل، سبب فعالیت سلول‌ها و ترمیم بافت غضروف می گردد. این درمان طی چند مرحله انجام می‌شود و اغلب بیماران تحت این روش درمانی، بهبود می یابند.

• فیزیوتراپی و حرکت درمانی

حرکات اصلاحی و فیزیوتراپی کمک شایانی به رفع علائم ناشی از آرتریت دست می نمایند. برنامه ی ورزشی متناسب با وضعیت بیمار و برنامه ی فیزیوتراپی مخصوص، سبب بهبود علائم بیماری می‌شوند.

• مچ بند یا دستبند طبی

مچ بند ابزاری مناسب جهت تصحیح حالت مچ دست و حرکات دست می باشد. استفاده از این ابزار در طولانی مدت، سبب اصلاح حالت دست، کاهش درد و علائم ناشی از آرتریت می شود.

• عمل جراحی برای آرتروز دست

جراحی مفصل، آخرین روش درمانی آرتریت دست می باشد. در صورتی که درمان های غیر جراحی مؤثر واقع نشوند از جراحی آرتریت بهره می‌گیرند. مفصلی که در مرحله ی آخر آرتریت و وضعیت وخیم قرار داشته باشد، تحت عمل جراحی مداوا می شود. استراحت و رعایت نکات پس از عمل جراحی، سبب کسب نتیجه ی عالی می گردد.

به منظور بررسی های بیشتر و کسب اطلاعات دقیق تر می‌توان به سایت دکتر علیرضا فرهمندی مراجعه نمود.