بیماری های شانه مربوط به کدام متخصصین پزشکی است | انواع بیماری های مربوط به شانه چیست؟

بیماری شانه مربوط به کدام متخصصین پزشکی است

بسیاری از افراد زمانی که با بیماری های شانه درگیر می شوند تصور می کنند که باید نزد متخصص دست ویزیت و معاینه شوند در حالی که این تصور کاملا اشتباه است. زیرا از نظر پزشکی دست و شانه دو قسمت مجزا می باشند که بیماری هر کدام توسط پزشک متخصص مربوط به خود معاینه و درمان خواهد شد.

بیماری های شانه زیر نظر کدام پزشکان درمان میشوند؟

به طور کلی و در درجه اول درمان عارضه های مربوط به شانه زیر نظر پزشکان عمومی انجام میشود. این پزشکان می توانند به راحتی این بیماری ها را تشخیص و درمان کنند. اما در صورتی که مشکل تخصصی باشد به پزشکان متخصص و فوق تخصص ارتوپدی مربوط خواهد شد و در درجه سوم که مشکل ایجاد شده حاد باشد و نیاز به جراحی احساس شود باید به جراحان متخصص در این حوزه مراجعه شود.

تفاوت بیماری های شانه با بیماری های دست

از دید اشخاص عادی، دست از نوک انگشتان تا شانه را شامل می شود.این دسته از افراد بیماری های مربوط به شانه را با بیماری های دست یک نوع می دانند و تصور میکنند که مشکلات و ناراحتی های این قسمت توسط یک جراح و متخصص دست معالجه خواهد شد.

اما این دیدگاه از نظر علم پزشکی و افراد متخصص صد درصد رد شده است زیرا تعریف آنان از آسیب دیدگی های دست شامل آسیب دیدگی مچ و انگشتان و کف دست می باشد بنابراین آسیب های شانه جزء آسیب های دست به حساب نمی آیند. بلکه دردهایی که از قسمت آرنج شروع می شوند و تا کتف ادامه دارند را جزء عارضه و مشکلات شانه به حساب خواهند آورد.

برای درمان بیماری های شانه به کدام دکتر با چه تخصصی مراجعه کنیم؟

برای درمان ابتدایی و اولیه این آسیب ها و هنگامی که پارگی در تاندونها رخ نداده باشد باید به متخصص طب فیزیکی و توانبخشی یا متخصص ورزش مراجعه کرد تا آسیب های حاد در این ناحیه از بدن رفع شود. در صورتی که پارگی نسبی تاندون ها روی داده باشد متخصصان طب فیزیکی می توانند تا حدودی مشکل را درمان کنند اما در حالت های شدیدتر مانند پارگی کامل تاندون ها بیمار باید تحت نظر جراح ارتوپد ،جراحی و درمان شود.

بهترین گزینه برای درمان بیماری های شانه که بر اثر ضربه مستقیم ایجاد شده اند: بهترین گزینه برای درمان عارضه های این قسمت از بدن که بر اثر ضربه مستقیم به آن ایجاد شده اند استفاده از یخ درمانی و ماساژ یخ و همچنین مصرف داروهای ضد التهابی مانند ناپروکسن است.

در صورتی که بعد از طی دوره درمان علائم بهبودی در فرد ظاهر نشود لازم است توسط یک متخصص طب فیزیکی معاینه شود و در صورت نیاز تست نوار عصبی و همچنین ام آر آی دیسک گردن و شانه به صورت همزمان انجام شود تا میزان صدمه و نوع آسیب مشخص شود و برای درمان آن بهترین روش به کار گرفته شود. استفاده از درمان های غیر جراحی مانند لیزر درمانی و طب سوزنی توصیه و پیشنهاد اولیه پزشکان است و استفاده از روش های جراحی در آخرین مرحله و زمانی که بیماری با روش های دیگر درمان نشود قرار دارند.

شناخت بیماری های شانه

بیماری های شانه موارد متعدد اما معینی می باشند که با کسب اندکی دانش در خصوص این عارضه ها به راحتی می توان به محض بروز، آنها را تشخیص داد که درد مربوط به کدام قسمت و ناحیه می باشد و برای درمان به چه پزشکی باید مراجعه کرد. همه این آسیب ها با دردهای کم و بیش همراه خواهند بود و هر کدام به علت های متفاوتی رخ خواهند داد. اما در کل این مشکلات به علت بی ثباتی و صدمات وارده به بافت نرم و یا ساختارهای استخوانی این قسمت از بدن روی خواهند داد.

۱: فروزن شولدر یا شانه یخ زده
۲: التهاب و پارگی تاندون های روتاتور کاف
۳: سندرم گیر افتادگی عضلات در سر شانه
۴: درد های ارجاعی از احشا
۵: دردهای ارجاعی از گردن
۶: دنده گردنی
۷: دررفتگی مکرر شانه
۸: پارگی غضروف مفصلی
۹: بیماری های روماتیسمی
۱۰: سکته مغزی
۱۱: انواع شکستگی ها

تاثیر سابقه پزشکی بر تشخیص و درمان بیماری های شانه

اولین گام در تشخیص و ارزیابی این نوع عارضه گرفتن شرح حال توسط پزشک از بیمار می باشد. پزشک از چگونگی و شروع زمان درد و همچنین داشتن سابقه و نحوه درمان در گذشته و حالت های تشدید درد از بیمار سوالاتی خواهد پرسید. شاید پرسیدن این سوالات از نظر بیمار هدر دادن وقت تلقی شوند اما هدف از این سوال و جواب ها تشخیص دقیق نوع بیماری می باشد زیرا سابقه پزشکی بهترین و ارزشمندترین راه برای تشخیص و درمان است.

چه زمان باید به یک متخصص شانه مراجعه کرد

زمانی که دردهای شدید و مداوم را در این قسمت از بدن خود احساس می کنیم که با کوچک ترین حرکتی شدت درد بیشتر میشود و یا به طور مشخص ضربه ای به شانه وارد شده باشد باید فورا به پزشک متخصص یا فوق تخصص مراجعه کنیم.

جراح فوق تخصص شانه کیست؟

یک جراح ارتوپد است که تخصص او در زمینه معالجه عارضه های این ناحیه از بدن می باشد که دوره تکمیلی فلوشیپ شانه را طی کرده است و آموزش های حرفه ای در زمینه تشخیص و درمان و جراحی های مربوط به این قسمت را دیده است.

مهارت های یک متخصص بیماری های شانه

زمانی که بیمار دچار آسیب های استخوانی و یا بافت نرم در این قسمت می شود باید سریعا به پزشک مراجعه کند زیرا اغلب بیماری های این ناحیه حساس می باشند یعنی هر چقدر درمان به تاخیر بیافتد به همان میزان دامنه بیماری وسیع تر خواهد شد. و ممکن است آسیبی که با دارو و توانبخشی قابل درمان باشد با گذشت زمان نیاز مبرم به جراحی پیدا کند.

تشخیص به موقع و همچنین انتخاب بهترین روش درمان در برطرف کردن و معالجه این نوع عارضه ها را باید به دست متخصصان باتجربه که در این زمینه سال ها طبابت کرده اند سپرد. کلینیک دکتر فرهمندی یکی از مجهزترین کلینیک های فوق تخصصی در زمینه درمان عارضه های مربوط به شانه می باشد که به کمک جراحان و ارتوپد های مجرب اقدام به درمان از راه های مختلف خواهند کرد.