بلاگ

آرتروسکوپی چیست؟ آیا می توان شانه را با روش آرتروسکوپی جراحی کرد؟ | جراحی آرتروسکوپی

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

آرتروسکوپی چیست؟

آرتروسکوپی چیست؟ آرتروسکوپی یکی از روش های جدید و مدرن و بدون عارضه ی جراحی است که برای مشاهده و معاینه و جراحی قسمت های مختلف داخلی بدن از جمله مفاصل بدن بیمار به صورت بسته و بدون استفاده از تیغ جراح و تنها با ایجاد چند سوراخ کوچک و با بی حسی موضع ای مورد استفاده قرار می گیرد.

با این روش که به صورت غیر تهاجمی و با استفاده از دو تا سه سوراخ در اطراف مفصل بدن ایجاد می شود، می توان با این روش، جراحی بسته را بدون عوارض جانبی و سر پایی و بدون بستری در بیمارستان انجام داد.

در ادامه و با فرستادن میله های مخصوص این نوع جراحی به بدن که در نوک یکی از آن ها مجهز به دوربین کوچک به نام آنتروسکوپ و منبع نوری است، می توان قسمت های آسیب دیده را مشاهده و در صورت نیاز با دیگر ابزارهای خاص این نوع جراحی، از طریق فرستادن به درون بدن اقدام به جراحی نمود.

دوربین آنتروسکوپ تصاویری را با وضوح بالا به مانیتورهای متصل به این دوربین ها ارسال و نشان می دهند و بهترین فوق تخصص جراح شانه با استفاده از این تصاویر اقدام به مشاهده و جراحی می نماید.

با ابزارهای خاص پزشکی که برای این نوع جراحی ساخته شده اند، از طریق سوراخ های ایجاد شده، اقدام به درمان بدون بی هوشی و فقط با بی حسی موضعی، برای درمان سر پایی قسمت های آسیب دیده مفاصل و یا دیگر قسمت های مفاصل بدن بیمار اقدام می شود.

آرتروسکوپی چیست؟

چه مزایایی با استفاده از جراحی آرتروسکوپی وجود دارد؟

با استفاده از دستگاه آرتروسکوپ می توان بدون عوارض اقدام به جراحی بسته شانه و یا دیگر مفاصل بدن نمود. در این نوع جراحی که نیاز به برش عمیق برای دیدن محل مورد نظر جراحی نیست، می توان با ایجاد چند سوراخ سطحی و کوچک با استفاده از دوربین و ابزار خاص این جراحی، بدون این که نیاز به بستری در بیمارستان باشد به صورت سر پایی اقدام به جراحی نمود.

در این نوع جراحی نیاز به بیهوشی عمومی بیمار نیست و بی حسی موضع ای در این جراحی می تواند کمک کننده و کافی باشد. در این نوع جراحی زمان زیادی نیاز ندارد و کمتر از یک ساعت توسط جراح شانه انجام می شود.

از دیگر مزایا می توان به عدم عفونت محل جراحی به علت عمق و وسعت کم برش ها و زود بسته شدن زخم ها در این نوع جراحی است. در این نوع جراحی عدم نیاز به دوره نقاهت می باشد و نیاز به استراحت خاص و یا مراقبت های ویژه نیست.

آرتروسکوپی چیست؟

کاربردهای گسترده برای آرتروسکوپی چیست؟

۱-درمان سندرم کانال کارپ با استفاده از آرتروسکوپ امکان پذیر است

۲- تشخیص تمامی رباط های پاره شده بدن

۳- درمان مینیسک زانو

۴- درمان تاندون ها و غضروف های ساییده شده و یا پاره شده زانو و شانه

۵- درمان و بازسازی رباط صلیبی زانو

۶- برداشت کیست ها

عوارض احتمالی با استفاده از آرتروسکوپی چیست؟

با استفاده از روش آرتروسکوپی عوارض ناچیز و خیلی کمی دارد. در این نوع جراحی می توان گفت که عملی غیر تهاجمی محسوب می شود. در بعضی موارد و خیلی نادر شاید کمتر از یک درصد و عدم مراقبت های بعد از عمل شاهد عفونت محل جراحی بود.

تجمع خون مردگی در زانو و سفتی در عضلات زانو شاید یکی دیگر از عوارض این جراحی باشد که احتیاج به فیزیوتراپی پیدا شود. در این روش ممکن است بدن بعضی از افراد حساسیت خاصی نسبت به ماده بی حسی پیدا کنند و  مشکلات تنفسی بروز دهد.

آرتروسکوپی چیست؟

آیا بعد از عمل آرتروسکوپی نیاز به ریکاوری می باشد؟

بعد از این عمل و از طریق آرتروسکوپی ریکاوری در حدود یک الی دو ساعت در بیمارستان می باشد. بعد از این مدت بیمار توسط همراه خود از بیمارستان مرخص می شود. بیمار در این زمان نباید رانندگی کند و اگر انجام شود، احتمال فشار به محل عمل وجود دارد. فشار به محل عمل میتواند باعث ایجاد خونریزی را در بر داشته باشد.

بعد از این که بیمار بعد از عمل راهی منزل شد، باید دستورالعمل هایی که فوق تخصص جراحی شانه با تجربه در تهران می دهد را به خوبی رعایت نماید. استراحت دو تا سه روزه در منزل می تواند روند بهبودی را سرعت ببخشد.

آیا بعد از عمل آرتروسکوپی می توان ورزش نمود؟

محدودیت هایی که بعد از عمل آرتروسکوپی برای بیمار تجویز می شود، شامل جلوگیری از ورزش سنگین و فشار به بدن است. در این حالت از ورزش هایی که قسمت های مورد عمل باعث فشار و یا کشیدگی می شود، باید جداً خودداری گردد.

ورزش هایی که پزشک معالج برای این بیماران تجویز می کند، سه روز بعد از عمل باید به آهستگی انجام شود و با ورزش حرکتی آهسته و کشیدن عضلات به آرامی را شامل می شود. پیاده روی در حد کم و آرام در روزهای اولیه و در روز سوم برای کسانی که شانه خود را عمل کرده اند، آغاز می شود.

حرکات ورزشی حرفه ای بعد از یک ماه و نیم الی دو ماه بعد از عمل و زیر نظر جراح شانه، می توان به آرامی شروع کرد. بعد از این که مطمئن شدید که دردی در شانه خود حس نمی کنید، می توانید وسعت و سرعت حرکات ورزشی را شدت ببخشید.

آرتروسکوپی چیست؟

هزینه عمل با روش آرتروسکوپی چقدر است؟

هزینه ای که برای درمان عمل با روش آرتروسکوپی انجام می شود به مراتب کمتر از روش جراحی باز می باشد. در این روش به علت عدم بستری در بیمارستان و عدم بیهوشی عمومی هزینه ها کاهش می یابد و می تواند برای بیمار درمانی کم هزینه باشد.

مدت زمان کمی که برای درمان با این روش مورد نیاز است بی شک از هزینه های سر بار می کاهد. قبلاً عمل آرتروسکوپی در بیمارستان ها انجام می شود ولی امروزه در مطب ها و کلینیک های خصوصی مانند کلینیک تخصصی جراحی شانه توسط دکتر علیرضا فرهمندی انجام می شود.

برای این که از هزینه ها به صورت دقیق و یا مشاوره خصوصی توسط جراح شانه به صورت تخصصی بتوانید استفاده نمایید، در قسمت تماس با ما در سایت ما مراجعه و با آقای دکتر علیرضا فرهمندی می توانید صحبت و از مشاوره های خوبی که می گیرید ، می توانید در خصوص جراحی و یا مراقبت های بعد از عمل مشاوره های لازم را دریافت نمایید.

اگر نیاز به مشاوره با فوق تخصص جراحی آرنج شناخته شده و نفر اول در ایران دارید، می توانید از طریق شماره های درج شده در سایت ما استفاده نمایید و تماس حاصل نمایید..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماس با دکتر فرهمندی