بلاگ

کدام صدای مفصلی را باید جدی گرفت | صدای مفصلی به دلیل آرتروز | راه درمان آرتروز و مراحل آن

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

کدام صدای مفصلی را باید جدی گرفت

به طور کلی همه افراد در طول زندگی صدای مفصلی را از اندام های خود خواهند شنید صداهایی مانند تلق تلوق و یا خرت خرت که در برخی از اندام ها مانند زانو و شانه رایج تر و متداول تر است. این حالت در اکثر اوقات نگران کننده نیست فقط در موارد اندکی باید آن ها را جدی گرفت.

صدای مفصلی چیست؟

در اصطلاح پزشکی صدای مفصلی را با واژه کریپتوس می شناسند. که در نتیجه ساییده شدن غیر عادی بافت ها و استخوان های بدن روی خواهد داد. این عارضه به سبب تعامل غیر طبیعی میان استخوان و هوا و مایع درون بافت ها رخ می دهد. زمانی که سطوح سخت تر اندام به هم برخورد می کنند افراد احساس خرد شدگی و یا ترک خوردن در اندام را پیدا خواهند کرد. این صدا ها اغلب به دلیل وجود آرتروز و یا آسیب هایی است که قبلا به یک قسمت مشخص از مفصل وارد آمده باشد.

کدام صدای مفصلی را باید جدی گرفت | صدای مفصلی به دلیل آرتروز | راه درمان آرتروز و مراحل آن

صدای مفصلی به دلیل آرتروز

شایع ترین صدای مفصلی در افراد به خصوص سالمندان ساییدگی یا آرتروز است. در اینگونه موارد زمانی که افراد اندام های خود را خم و راست می کنند صداهایی احساس خواهند شد. دلیل شنیدن این صداها از بین رفتن و تخریب غضروف های بین استخوان ها می باشد. از بین رفتن غضروف سبب خواهد شد تا استخوان ها بر روی همدیگر قرار بگیرند و کم کم سطح شان تراشیده و خراشیده شود. درمان ساییدگی استخوان شامل تغییر سبک زندگی، تغییر در شیوه نشستن، فیزیو درمانی و دارو درمانی و گاهی هم جراحی می باشد.

صدا دادن مفاصل طبیعی

نوع دیگری از صدای مفصلی وجود دارد که اغلب در میان افراد جوان و کم سن و سال رایج است و هیچ ارتباطی با ساییدگی و از بین رفتن غضروف بین استخوان ها ندارد. این حالت معمولا در مچ پا، زانو و شانه و یا پلیپ رخ خواهد داد. دلیل اصلی این حالت بعضی اوقات به سبب خود مفصل و گاهی هم به بافت های اطراف آن مربوط می شود.

شنیدن این گونه صداها به هیچ عنوان نگران کننده نیستند و معمولا بعد از گذشت مدتی به دلیل دائمی و تکراری بودن برای فرد عادی خواهند شد. در برخی مواقع این صداها آنقدر بلند و رسا هستند که اطرافیان فرد هم قادر به شنیدن آن می باشند در این حالت ممکن است بافت داخلی و یا اطراف مفصل در یک حالت غیر معمول قرار گرفته باشد و با حرکت دادن آن به یک طرف گیر کند و سپس با حرکتی دیگر آزاد شود.

بروز این حالت ها برای افراد بدونه عارضه و درد هستند و تنها توصیه ای که در این رابطه وجود دارد این است که اندام خود را طور قرار دهند که بافت های آن در زمان حرکت تولید صدا ننمایند.

اگر صداهای ایجاد شده در اندام و مفصل ها با درد و ناراحتی همراه باشد و یا به سبب وارد آمدن ضربه ایجاد شده باشند در این صورت مراجعه به پزشک الزامی است.

صدای مفصلی ناشی از ضایعه

مهم ترین صدای مفصلی که باید به آن توجه کرد و آن را جدی گرفت صداهایی هستند که بر اثر ایجاد ضایعه در بدن به وجود آمده باشند. عارضه هایی مانند پارگی مینیسک زانو یا التهاب بورس یا بورسیت و یا تجمع مایع در در بورس و یا پارگی تاندون های چرخاننده بازو که با حرکت دادن بازو صدا ایجاد می شود و همیشه با درد همراه است.

این ها جزء مواردی هستند که به محض تشخیص باید برای درمان آن ها اقدام کرد زیرا بسیاری از آن ها برای درمان نیاز به جراحی خواهند داشت. گاهی اوقات در کنار زانو و یا هیپ و شانه تاندون ها و رباط هایی وجود دارند که وقتی از روی هم دیگر و یا زوائد استخوانی حرکت کنند تولید صدا خواهند کرد. در این مورد خاص باید جلوی وضعیتی که باعث تولید صدا خواهد شد گرفته شود زیرا هر نوع حرکتی که با درد همراه باشد نیاز به درمان خواهد داشت.

یک نوع بسیار نادر وجود دارد که هر چند به ندرت در افراد دیده می شود اما در صورت بروز آن در بدن اشخاص تولید درد و ناراحتی فراوانی خواهد کرد. این عارضه شامل ایجاد یک ضایعه جدید بر روی خود استخوان است که باعث گیر کردن تاندون ها در زمان حرکت استخوان خواهد شد و به درمان جدی و اساسی نیاز خواهد داشت.

صدای مفصلی عمدی

بسیاری از این صداها که به صدای مفصلی معروف هستند عمدی و به خواست خود افراد ایجاد می شوند. حرکت دادن غیر معمول و غیر طبیعی قسمت هایی از بدن مانند انگشتان و گردن و یا کمر که با تولید صدا همراه است از جمله این حالت ها می باشند که افراد با میل خود و برای ایجاد حس راحتی در یکی از اندام های نام برده آن را ایجاد می کنند. هنوز دلیل مشخصی برای تولید این صدا وجود ندارد اما گمان می رود که به سبب کشیده شدن مفصل حجم داخل آن زیاد خواهد شود .

با فشار منفی داخل آن گازهای محلول در مایعات میان بافتی ایجاد حباب کرده و سپس حباب ها ترکیده و تولید صدا خواهند کرد. احتمال آسیب رساندن به اندام های بدن در صورت تکرار این حالت بسیار زیاد است و ممکن است در آینده افراد دچار آرتروز در آن ناحیه از بدن خود شوند. بنابراین لازم است که این نکته مهم را مد نظر داشته و از انجام چنین اعمالی جدا خودداری کرد.

کدام صدای مفصلی را باید جدی گرفت | صدای مفصلی به دلیل آرتروز | راه درمان آرتروز و مراحل آن

بهترین کلینیک فوق تخصصی شانه

پرسنل و پزشکان کلینیک فوق تخصصی دکتر فرهمندی که یکی از کلینیک های برجسته و معروف در زمینه درمان بیماری های مربوط به استخوان و مفاصل است قبل از انجام هر اقدامی نوع و علت صدا در بافت ها و مفاصل را تشخیص خواهند داد سپس مناسب ترین روش و شیوه درمان برای افراد را در نظر خواهند گرفت.

معمولا درمان این عارضه ها به روش های غیر تهاجمی انجام خواهد شد و اغلب با استفاده از فیزیوتراپی به درمان این بیماری ها خواهند پرداخت. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نوع درمان این نوع عارضه ها به وسیله شماره های درج شده با مشاورین این مرکز تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماس با دکتر فرهمندی