آرتروز شانه و درمان آن | استفاده از طب فیزیکی برای درمان آرتروز شانه | ورزش و درمان آرتروز

آرتروز شانه و درمان آن

آرتروز شانه یکی از عارضه های رایج در افرادی است که مدام از درد شانه خود شکایت می کنند. در بسیاری مواقع انجام تحرک و فعالیت های دست و شانه برای این افراد همراه با درد می باشد. عادت های حرکتی در قسمت شانه و سبک زندگی در ایجاد این بیماری می تواند موثر باشد.

آرتروز شانه یا استئوآرتریت شانه چیست؟

آرتروز شانه یا استئوآرتریت شانه یکی از شایعترین نوع آرتروز است. معمولا در اثر آسیب دیدگی و از کار افتادن غضروف مفصل شانه به وجود خواهد آمد. این عارضه اغلب به همراه درد و محدود شدن حرکات در قسمت شانه خواهد بود. نام دیگر این بیماری دژنراتیو مفصل است.

دلایل ایجاد آرتروز شانه چیست؟

عارضه آرتروز شانه و استئوآرتریت معمولا در افراد مسن بیشتر دیده می شود. حدود یک سوم افراد بالای شصت سال به این مشکل دچار خواهند شد. البته امکان دارد افرادی با سن کم تر هم دچار این نوع ساییدگی در مفصل شانه خود شوند. بروز این مشکل می تواند دلایل زیادی داشته باشد. به طور کلی هر علتی که باعث ساییدگی و خرابی مفصل شانه شود از دلایل به وجود آورنده این عارضه خواهد بود. از علت های مهم به وجود آمدن این بیماری در قسمت شانه می توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱: انجام دادن کارهای سنگین که به غضروف شانه فشار وارد کند. مانند افرادی که به واسطه کار خود مجبور می شوند دست های شان را برای مدتی طولانی بالاتر از بدن نگه دارند. مانند ورزشکاران ورزش های وزنه برداری و پرتاب وزنه.

۲: وارد آمدن ضربه شدید و قوی به دنبال حادثه ای مانند رانندگی یا سقوط از بلندی و غیره.

۳: جراحی مفصل شانه به هر دلیلی

۴: عفونت مفصل یا روماتیسم مفصلی

۵: سابقه تروما

علایم استئوآرتریت شانه چیست؟

۱: ایجاد و شنیدن صدا هنگام حرکت دادن شانه

۲: احساس مالیده شدن دو سطح ناهموار بر روی همدیگر هنگام حرکت دادن شانه

۳: احساس درد

۴: احساس خشکی در مفصل شانه هنگام حرکت دادن آن

۵: احساس درد هنگام بلند کردن اجسام

۶: لاغر شدن و ضعیف شدن غضروف اطراف شانه

۷: سفت شدن شانه درگیر

۸: تورم در قسمت شانه درگیر

۹: احساس درد هنگام لمس کردن شانه یا اطراف مفصل

نکته: کم و زیاد شدن میزان شدت درد ممکن است تغییر کند برای مثال در یک فصل درد شدید و در فصلی دیگر از سال از شدت آن کاسته خواهد شد.

استفاده از طب فیزیکی برای درمان آرتروز شانه

برای درمان آرتروز شانه یا استئوآرتریت شانه باید از چندین اصول اساسی و مهم پیروی شود. برای مثال کم کردن فعالیت و همچنین اصلاح حرکت های روزمره کسانی که به این بیماری مبتلا هستند.

قبل از هر اقدامی برای درمان، باید فیزیوتراپ بعضی از علایم مانند نوع و شدت ورم مفاصل و میزان انعطاف پذیری و الگوهای حرکتی و قدرت را مورد بررسی قرار بدهد. در مرحله بعدی برای درمان این عارضه انجام تمرینات شانه است که تا حد زیادی به تقویت مفاصل شانه کمک خواهد کرد. زیرا تقویت مفاصل اطراف شانه و انجام حرکات کششی می تواند فشاری که بر روی مفصل شانه قرار دارد را تا حد زیادی کم کند و موجب جلوگیری از تحلیل عضلات شانه شود.

نکته: برای رفع این عارضه استفاده از درمان های مکمل مانند لیزر درمانی می تواند بسیار کمک کننده باشد.

انجام تمرینات ورزشی برای درمان بیماری ساییدگی شانه

۱: ایجاد کشش در ناحیه شانه باعث منعطف شدن مفصل اطراف آن خواهد شد.

۲: انجام تمرینات ورزشی مانند تمرینات تثبیت کننده عضلات کتف، که به منظور درمان این بیماری طراحی شده است می تواند تا حد بالایی در روند کاهش درد در شانه موثر واقع شود.

۳: انجام تمرینات ورزشی هوازی برای جریان پیدا کردن خون در بدن بخصوص در قسمت شانه

تشخیص بیماری آرتروز شانه استئوآرتریت شانه

۱: معاینه کردن مفصل شانه توسط دکتر متخصص

۲: انجام رادیو گرافی شانه برای اطمینان از وجود این عارضه

۳: انجام آزمایش خون برای تشخیص روماتیسم در بیماری که دچار عارضه ساییدگی یا آرتروز شانه شده است.

۴: معاینه و نگاه کردن مستقیم پزشک به وسیله لوله های باریکی که به داخل شانه فرستاده خواهد شد. این عمل را در اصطلاح آرتروسکوپی می نامند. استفاده از این روش باعث تایید نوع و شدت آسیب وارد شده به مفصل شانه می شود.

درمان آرتروز شانه یا استئوآرتریت شانه با استفاده از روش پلاسمای غنی از پلاکت

درمان این عارضه به روش پلاسمای غنی از پلاکت، باعث کاهش درد در قسمت شانه و برطرف کردن مشکل حرکت دادن مفصل خواهد شد. همچنین باعث بهبود عملکرد مفصل شانه و متوقف کردن روند تخریب و فرسایش بافت غضروفی می شود. روش پلاسمای غنی شده روشی است که از خواص های بهبود دهنده و عنصرهایی که در خون وجود دارد برای سرعت بخشیدن به روند بازسازی و درمان غضروف ها. تاندون ها. رباط ها و عضلات شانه استفاده می شود.

هدف از انجام فیزیوتراپی برای درمان استئوآرتریت

در بسیاری مواقع برای درمان این بیماری از فیزیوتراپی استفاده خواهد شد. کم کردن میزان درد و التهاب و همچنین اصلاح حرکت های دست و شانه از مهم ترین اهداف فیزیوتراپی است. روش های درمانی در فیزیوتراپی عبارتند از:

۱: درمان به وسیله لیزر سرد

۲: استفاده از ماساژ تراپی

۳: استفاده از روش اولتراسوند تراپی

۴: استفاده از روش تحریک الکتریکی

استفاده از شاپوکو تراپی برای درمان سائیدگی شانه

برای درمان این بیماری به روش شاپوکوتراپی از یک دستگاه با امواج مختلفی استفاده خواهد شد. این امواج می توانند زیاد یا کم شوند. کم یا زیاد کردن امواج به تصمیم دکتر متخصص بستگی دارد. این دستگاه می تواند با ایجاد موثر گردش خون در بدن و بخصوص در قسمت شانه میزان رسوبات کلسیم و زائده های استخوانی را تا حد قابل توجهی کم کند. در نتیجه باعث کم شدن درد و جلوگیری از فرسایش مفصل های شانه خواهد شد.

کلینیک دکتر علیرضا فرهمندی با سال ها تخصص و تجربه در زمینه درمان بیماری های مرتبط با شانه و آرنج در خدمت هموطنان عزیز می باشد. برای رزرو وقت و همچنین کسب اطلاعات بیشتر با راه های ارتباطی مندرج شده تماس حاصل کنید.